Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNiraz, Zofia
dc.contributor.authorWojciechowska, Krystyna
dc.contributor.authorMalik, Lucyna
dc.date.accessioned2015-12-13T10:15:37Z
dc.date.available2015-12-13T10:15:37Z
dc.date.issued1995
dc.identifier.issn0208-6182
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15487
dc.description.abstractAbsolwenci szkół podstawowych twierdzą, że przyczyną dysocjacji jonowej elektrolitów jest przepływ prądu elektrycznego, a nie polarne cząsteczki wody. Naszym zdaniem powodem takiego twierdzenia jest to, że lekcję dotyczącą dysocjacji jonowej rozpoczyna się od doświadczenia obrazującego przepływ prądu elektrycznego przez roztwory kwasów, zasad i soli. W związku z tym zaproponowano tok takiego postępowania nauczyciela, dzięki któremu młodzież nie będzie myliła pojęć i będzie potrafiła prawidłowo rozpoznać przyczynę dysocjacji. Należałoby naszym zdaniem m. in. wprowadzić i posługiwać się określeniem „dysocjacja jonowa” zamiast „dysocjacja elektrolityczna” Podstawą zaś określenia „dysocjacja jonowa” winno być doświadczalne wyznaczanie stężenia nasyconego roztworu soli metodą ebulioskopową (podwyższenie temperatury wrzenia roztworu) a badanie przepływu prądu przez te roztwory może służyć do powtórzenia i utrwalenia materiału. Przedstawiono także zestaw doświadczeń ilustrujących proces dysocjacji jonowej oraz umożliwiających uczniom dokonanie podziału elektrolitów na słabe i mocne.pl_PL
dc.description.abstractDie Grundschulabsolventen meinen, daß die Ursache der ionischen Dissoziation der Elektrolyten ein Durchfluß des elektrischen Stroms ist und nicht die polaren Wassermolekülen. Der Grund dieser falschen Meinung ist, daß man der Unterricht über ionische Dissoziation mit dem Versuch des Durchflußes des Stroms in Säure-, Base- und Salzlösungen beginnt. In diesem Zusammenhang schlagen wir das Schema der Handlungsweise des Lehrers vor, das den Schülern die Ursache der Dissoziation richtig erkennen hilft. Unserer Meinung nach soll man, u.a. den Begriff Jonische Dissoziation” statt „elektrolitische Dissoziation” einführen. Die Grundlage des Begriffs „ionische Dissoziation” soll der Versuch - „Ebulioskopiekonstante der Lösungen” sein. Der Versuch, der den Durchfluß des Stroms in diesen Lösungen zeigt, kann zur Wiederholung und Festigung des Materials dienen. Wir präsentieren auch die Zusammenstellung der Versuche, die den Prozeß der ionischen Dissoziation zeigen und den Schülern helfen, die Elektrolyte in starke und schwache Elektrolyte einzuteilen.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Chimica;11
dc.titlePropozycja wprowadzenia pojęcia dysocjacji jonowej na lekcjach chemii w szkole podstawowejpl_PL
dc.title.alternativeEin Vorschlag zur Einführung des BegrilTs ’’Ionische Dissoziation” im Chemieunterricht in der Grundschulepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1995pl_PL
dc.page.number135-139pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna w Siedlcach. Instytut Chemii, Laboratorium Dydaktyki Chemii, 08-110 Siedlce, ul. 3 Maja 54pl_PL
dc.referencesA. Galska-Krajewska, K. Pazdro, Dydaktyka Chemii, PWN, (1990)pl_PL
dc.referencesJ. Dobrowolski, Technika demonstracji szkolnych z chemii ogólnej, WSP, Gdańsk (1956)pl_PL
dc.referencesW. Ostrowski, B. Filipowicz, Ćwiczenia z chemii ogólnej i fizjologicznej, PZWL, (1980)pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord