Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKozłowski, Aleksander
dc.date.accessioned2015-12-09T06:59:48Z
dc.date.available2015-12-09T06:59:48Z
dc.date.issued1986
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15265
dc.description.abstractW pierwszej części artykułu dokonano przeglądu niektórych definicji tekstu w aspekcie 1 i ngw ligwistycznym oraz podjęto próbę sformułowania definicji tego pojęcia na użytek metodyki uauczania języków obcych. Wskazano na trudności wynikające przy formułowaniu jednoznacznej definicji tekstu oraz omówiono krótko znaczenie tekstów w proce sie komunikacji. Zostały przytoczone definicje tego pojęcia między innymi: J. Petöfiego, J. Schmidta, W. Dressiere oraz D. Viehwegera. Wskazano na wspólne cechy i różnice tych definicji, wynikające z analizy pojęcia tekstu. Wykazane zostały ponadto różnice między wypowiedziami tekstowymi, a takimi, które nie mogą być uznane za tekstowe. Podkreślając znaczenie i funkcje teks tu w procesie nauczania języka, a w szczególności nauczania języków obcych oraz opierając się na definicjach językoznawczych tekstu dokonano próby sformułowania definicji tekstu w aspekcie glottodydaktycznym. W zasadniczej części artykułu dokonana została próba omówienia lingwis tyki tekstu i jej wpływu na niektóre działania i procesy dydaktyczne w zakresie nauczania języka ojczystego i obcego. Wykazano konkretne cele nauczania, w których osiągnię ciu mogłaby być pomocna lingwistyka. Podkreślono, że lingwistyka ma znaczenie: 1) przy doborze i selekcji tekstów stosowanych w nauce języka, 2 ) przy planowaniu nauczania, 3 )w zakresie poszerzania i pogłębiania słownictwa, 4 ) w zakresie zaprezentowania określonych zjawisk gramatycznych. Wskazano na stosunkowo duże znaczenie lingwis tyki przy analizie tekstu i jego interpretacji. Podjęto także próbę wyjaśnienia, dlaczego lingwistyka może mieć zastosowanie tylko w tym nauczaniu, gdzie zasadniczym materiałem nauczania teksty. Wyjaśnione zostały zwięzki między lingwistyką a liryką. Podkreślono przy tym, że lingwistyka może mieć zastosowanie w wielu formach prezentacji materiału nauczania w wielu formach twórczej działalności uczniów lub studentów.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;14
dc.titleTextlinguistik und ihre didaktischen Implikationenpl_PL
dc.title.alternativeLingwistyka tekstu i jej implikacje dydaktycznepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[91]-105pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanegopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord