Le discours sur la mélancolie et ses paradoxes à la fin de la Renaissance : Pardoux, Napier et Burton
Abstract
Artykuł przedstawia epistemologiczne paradoksy melancholii, które były
widoczne w dyskursie medycznym pod koniec Odrodzenia w utworach trzech
autorów, Bartholomégo Pardoux, Richarda Napiera i Roberta Burtona. Wszelkie
choroby duszy interpretowano bowiem w tamtym okresie już to z perspektywy
zjawisk nadprzyrodzonych, już to z perspektywy samego ciała. — Pardoux,
francuski lekarz, który praktykował we Francji w pierwszej połowie XVII wieku, postrzegał melancholię jako chorobę psychiczną. Tymczasem, w swoim traktacie
na temat dolegliwości duszy zdecydowanie odmawia on wszelkich wyjaśnień
naukowych na temat tej choroby, pozostawiając tym samym pole do popisu
teologom, zwolennikom egzorcyzmów, którzy etiologii choroby zdecydowanie
upatrywali w demonie. Angielski lekarz Richard Napier, wierny zasadom Kościoła
anglikańskiego, był zwolennikiem metody eklektycznej: wiedzy uniwersateckiej
i popularnej, a także leczenia według reguł farmakopei chemicznej, nie
wykluczając przy tym astrologii. Wreszcie Burton, autor Anatomii Melancholii,
nigdy nie praktykował medycyny, jego wiedza o tej choroby była wyłącznie
książkowa. W kolejnych wydaniach swojego dzieła rozwijał literackie dygresje
na temat melancholii erotycznej i religijnej, czyniąc z tej części traktatu terapię
na czyhającą na niego chorobę duszy. The article presents the epistemological paradoxes of melancholy, which
were evident in the medical discourse at the end of the Renaissance in the
works of three authors, Bartholomée Pardoux, Richard Napier and Robert
Burton. Any disease of the soul were interpreted at the time as the supernatural,
or from the perspective of the body. Bartholomée Pardoux, French physician,
who practiced in France in the first half of the sixteenth century, perceived melancholy as a mental illness. In his treatise on the diseases of the soul
(1639), he strongly denies any scientific explanations about the disease, leaving
scope for the theologians and exorcism supporters, who have seen etiology
definitely in the demon. English physician Richard Napier (1559-1634),
follower of Anglicanism, was a supporter of the eclectic method: university and
popular knowledge, treatment according to the rules of Galen’s pharmacopoeia,
and new chemistry, not excluding the astrology. Robert Burton, commonly
known as the author of Anatomy of Melancholy, never practiced medicine and
his knowledge about the disease was only from the books. In the next editions
of his work, he developed quotations from literature on erotic and religious
melancholy. This part of book have become, in the case of Burton’s therapy for
potentially lurking on him melancholy.