Schriptspracherwerb. Überlegungen zur Forschungslage
Abstract
W artykule poruszone zostały wybrane zagadnienia dotyczące
sprawności pisania, jej roli i funkcji w opanowaniu języka oraz
możliwości jej przyswajania.
Autorka wychodzi od przeglądu stanu badań na temąt nabywanla sprawności pisania i dochodzi do rozważań dotyczących kognitywnej organizacji procesu przyswajania sobie tej umiejętności na tle kształtowania pozostałych sprawności językowych. Podkreśla ściąły związek istniejący między sprawnością pisania a
sprawnością czytania przeprowadzając Jednocześnie rozróżnienie
na czytanie głośne i ciche oraz analizując procesy zachodzące
przy czytaniu.
W drugiej części artykułu przeprowadzone są rozważania na temat wpływu nabywanej sprawności pisania na jakość opanowania
języka. Zwrócona zostaje uwaga na daleko posuniętą strukturyzację języka w kanale fonicznym, a szczególnie w kanale graficznym.
Artykuł zakończony jest omówieniem podstawowych reguł korespondencyjnych
między poszczególnymi fonemami, grupami wyrazowymi a nawet całymi zdaniami.
Collections