Les paradoxes de la mélancolie d’après le "Problème XXX " d’Aristote
Abstract
Przedmiotem artykułu jest jeden z podstawowych dla tradycji medycznofilozoficznej
tekstów, uznawany aż po osiemnasty wiek, który próbuje objaśnić
zjawisko melancholii. Traktat ‒ Zagadnienia przyrodnicze (XXX 953a-955a)
Pseudo-Arystotelesa – rozpoczyna w dziejach ludzkości obszerny cykl tekstów
traktujących o melancholii i stanowił już niejednokrotnie obiekt naukowych
badań dla historyków myśli. W rozprawie tej Arystoteles dokonuje w sposobie
myślenia o melancholii intelektualnej rewolucji porównywalnej do przewrotu,
do którego niegdyś doprowadził Hipokrates w sposobie myślenia o epilepsji.
W tym tekście również po raz pierwszy Stagiryta próbuje za pomocą terminologii
naukowej wyjaśnić wszelkie ulotne i trudne do zdefiniowania z psychologicznego
punktu widzenia stany ludzkiej duszy. Celem artykułu jest wykazanie
trzech paradoksów czysto medycznych w studium Arystotelesa: niejasnych
podstaw teoretycznych zjawiska melancholii, natury czarnej żółci oraz fizjologicznych
przesłanek geniuszu. One cannot examine the paradoxes of melancholy without turning again to
one of the founding texts of the medical and philosophical tradition that
remained alive until the XVIII century, a tradition that sought to account for the
phenomenon of melancholy. The text ‒ Problem XXX, from the Pseudo-
Aristotelian treatise (Problemata physica, XXX, 953a-955a), is at the origins of
a series of other texts dealing with melancholy that have attracted the interest
of a number of historians of ideas. Problem XXX initiated on the question
of excesses of the human soul, an intellectual revolution of similar importance
to the one achieved by Hippocrates on the subject of epilepsy. In the Problem,
Aristotle attempted, for the first time, to give an account of vague and hard to
define psychological states strictly in medico-philosophical terms. Our purpose
is to analyse the manner in which this celebrated problem has given its orientation
to medical thought three paradoxes concerning the theory of melancholy,
the nature of the black bile and the nature of genius.