Show simple item record

dc.contributor.authorMichalski, Michał Adam
dc.date.accessioned2013-03-25T11:21:33Z
dc.date.available2013-03-25T11:21:33Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/1429
dc.description.abstractThis article undertakes the question of „economic man” in context of postmodern philosophy. The purpose of it is to analyze current understanding of man in market surrounding and his family relations. In the beginning the genesis of homo economicus model is presented and attempt is made to find answer to the question of its contemporary meaning and “family situation”. Then the article shows why we should resign from using this model and substitute it with homo socioeconomicus. The very concept of homo economicus – well known and often discussed – although reduces human being, in the light of postmodern thinking seems to relive. That is why it is necessary to reflect if there is similarity between “economic man” and the vision of man preferred by postmodernism. One of the proofs for it may be current situation of family which is not supported by postmodern homo economicus concept. It seems to be logical consequence when we realize that individualism of “economic man” is strengthened by postmodern antipathy towards social institutions.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherSalezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzaniapl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 1
dc.subjecthomo economicuspl_PL
dc.subjectmarketpl_PL
dc.subjectfamilypl_PL
dc.titleKim jest postmodernistyczny homo oeconomicus, czyli pytanie o współczesne relacje pomiędzy rodziną a rynkiempl_PL
dc.title.alternativeWhat Kind of Man is Postmodern Homo Economicus? – Question in Context of Contemporary Relations between Family and Marketpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.referencesAldridge A., Rynek, tłum. M. Żakowski, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
dc.referencesBaudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
dc.referencesBlaug M., Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, tłum. I. Budzyńska, H. Figaszewska, H. Hagemejer, S. Kubielas, A. Szeworski, Z. Wiankowska-Ładyka, PWN, Warszawa 2000.
dc.referencesBoulding K.E., Religijne podstawy postępu ekonomicznego [w:] Ponad ekonomią, red. J. Grosfeld, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985.
dc.referencesChmielecki A., Rzeczy i wartości. Humanistyczne podstawy edukacji ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
dc.referencesDelsol C., Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Znak, Kraków 2003.
dc.referencesDziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Jedność, Kielce 2005.
dc.referencesFilek J., Ekonomia społeczna jako wyzwanie, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2009, vol. 12, nr 1.
dc.referencesFriedman M. i R., Wolny wybór, Wydawnictwo Aspekt, Sosnowiec 2001.
dc.referencesGórny G., Demon południa, Wydawnictwo Fronda, Warszawa 2007.
dc.referencesJackowski J.M., Rodzina pod nadzorem ideologów, „Moja Rodzina” 2010, marzec, nr 3.
dc.referencesJaroszyński P., Ideologiczne deformacje rozumienia ekonomii, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2002, vol. 5, nr 1.
dc.referencesKnight F., The Ethics of Competition, New York 1951.
dc.referencesKwarciński T., Niewidzialna doktryna Adama Smitha (Recenzja książki: S. Zabieglik, Adam Smith, Wiedza Powszechna, Warszawa 2003), „Zeszyty Naukowe KUL” 2005, nr 1 (189), http://www.kwarcinski.ovh.org/do_pobrania/artykuly/zabieglik_rec.pdf.
dc.referencesMajkowski W., Etos rodziny a postmodernistyczna filozofia [w:] Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej, red. W. Muszyński, E. Sikora, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
dc.referencesMarx R., Kapitał, tłum. J. Serafin CSsR, Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 2009.
dc.referencesO’Boyle E.J., Requiem for Homo Economicus, „Journal of Markets and Morality” 2007, vol. 10, nr 2 (Jesień).
dc.referencesOng W.J., In the Human Grain: Further Explorations of Contemporary Culture, MacMillan, New York 1967.
dc.referencesSmith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, tom 1.
dc.referencesSmith A., Teoria uczuć moralnych, tłum. D. Petsch, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.
dc.referencesSobczyk J.R., Historia naturalna homo oeconomicus – od narodzin po cywilizacyjny kryzys współczesności [w:] Kultura a rynek, red. S. Partycki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
dc.referencesSzacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
dc.referencesSzczurkiewicz T., Studia socjologiczne, PWN, Warszawa 1970.
dc.referencesSztaudynger J.J., Rodzinny kapitał społeczny a wzrost gospodarczy w Polsce, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2009, vol. 12, nr 1.
dc.referencesZabieglik S., Adam Smith, Wiedza Powszechna, Warszawa 2003.
dc.referencesZacher L.W., Transformacje społeczeństw konsumpcyjnych – między techniką a kulturą [w:] Kultura a rynek, red. S. Partycki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
dc.relation.volume14


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record