Dante "Follows You Around, Sir!" - the Deconstruction of Inferno in October Ferry to Gabriola by Malcolm Lowry
Data
1997Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł jest poświęcony analizie jednego z kluczowych intertekstów w powieści Malcolma
Lowry’ego October Ferry to Gabriola. Intertekstem tym jest Boska Komedia, do której nawiązują
zarówno infemalne, jak i rajskie wymiary świata Lowry’ego. Wpływ Dantego jest wyjaśniany
na podstawie teorii Harolda Blooma, zawartej w książce pt. Anxiety o f Influence. Zakłada
ona, że na skutek nieuświadomionego wpływu poprzednika twórca dopełnia jego dzieło przez
antytezę. Taką antytezą jest wobec świata dantejskiego świat lowryański, gdzie uporządkowana
wertykalna struktura trzech osobnych krain ustępuje miejsca rzeczywistości, w której dokonało
się nierozerwalne zespolenie piekła z czyśćcem i niebem, a więc również zatarcie ścieżki
prowadzącej z jednego świata do drugiego. Elementy dantejskie są ukazane w powieści
Lowry’ego w sposób groteskowy. Miejsce sprawiedliwego, karzącego Boga zajmuje mściwa
inteligencja, która wedle paranoidalnych wyobrażeń bohatera wymierza mu karę za przewinienia
ludzkości. Widomą oznaką tejże odpłaty są pożary nawiedzające rajską enklawę bohatera.
Rosnąca obsesja grzechu i kary sprawia, że bohater odrzuca świat dantejski jako niszczący
stereotyp. Możliwość całkowitego wyzwolenia spod jego władzy zostaje jednak zakwestionowana
w niejednoznacznych partiach końcowych October Ferry to Gabriola. Czy w postmodernistycznej
rzeczywistości, bez pomocy przewodników na miarę Wergiliusza czy Beatrycze, w której rolę
próbuje wcielić się ukochana bohatera, istnieje duchowe ocalenie? Pytanie w paradoksalny
sposób potwierdza siłę dantejskiej wizji, z którą zmaga się Lowry.
Collections