• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria nr 035/1994
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria nr 035/1994
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

L'art de voyager selon les romantiques: Chateaubriand, Nerval et Słowacki

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
14-24.pdf (13.93Mb)
Date
1994
Author
Sosień, Barbara
Metadata
Show full item record
Abstract
Romantyczne podróże literackie pisarzy francuskich i polskich odbywają się pod znakiem Byrona i Chateaubrianda; są próbą konfrontacji pewnej sumy wyobrażeń i stereotypów z rzeczywistością przeżytą, a więc doświadczeniem „turystycznym” i doświadczeniem wewnętrznym, często ucieczką od rzeczywistości. W Itinéraire de Paris à Jérusalem Chateaubrianda część poświęcona Grecji zajmuje blisko połowę całości; Nerval w Voyage en Orient poświęca Grecji ok. 30 stron wstępu, stanowiącego integralną część utworu, a dygresyjno-ironiczny poemat Słowackiego Podróż z Neapolu do Ziemi Świętej skupia się przede wszystkim na Grecji. Grecja, istotny element podróży orientalnej i ważne doświadczenie osobiste tych trzech pisarzy, znajduje się w centrum niniejszych rozważań na temat podróży romantycznej. Rozważania te poświęcone są relacji między zewnętrznymi i wewnętrznymi uwarunkowaniami podróży a poetyką ich opisu, różnie realizującą się u Chateaubrianda, Nervala i Słowackiego. Chodzi tu przede wszystkim o sposób percepcji krajobrazu, ściśle związanej z nastawieniem poety i jego artystyczną wrażliwością. Pejzaż podróżnika romantycznego jest bowiem pejzażem wewnętrznym, a jego analiza pozwala na ujawnienie obsesji i marzeń twórcy, bardziej lub mniej uświadomionych. Podróż staje się więc ważnym momentem w procesie eksterioryzacji głębokiego ,ja ” artysty. Podróż Chateaubrianda pełni tu niejako rolę matrycy tematycznej i artystycznej; na jej tle, ale niezależnie od niej, proza Nervala i poezja Słowackiego ujawniają swoją specyfikę.
URI
http://hdl.handle.net/11089/14083
Collections
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria nr 035/1994 [22]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail