Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców: Recent submissions
Now showing items 641-660 of 780
-
Nie taki cudzoziemiec straszny… – obraz cudzoziemca wśród studentów polonistyki
(2011)Celem artykułu było zbadanie wizerunku cudzoziemca wśród studentów polonistyki Uniwersytetu Łódzkiego, którzy wybrali specjalizację: nauczanie jpjo. Na podstawie badań ankietowych okazało się, że obraz obcokrajowca jest ... -
Recepcja tekstu literackiego w procesie glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł stanowi omówienie rozmaitych modeli podejścia czytelnika do tekstu literackiego w procesie nauczania języka obcego. Akcent zostaje położony na strategie pozostawiające czytelnikowi większą swobodę interpretacyjną ... -
W soczewce wiersza. Poezja w nauczaniu leksyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule koncentruję się na materiale poetyckim jako szczególnej formie organizacji języka. Poetycki skrót kondensuje językowy obraz świata, nie redukując przy tym jego złożoności i wewnętrznej dynamiki. W tekstach takich ... -
Współczesny tekst literacki jako źródło polskiej frazeologii potocznej na zajęciach z języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W referacie pokazano rolę współczesnej prozy polskiej w nauczaniu studentów polonistyki lwowskiej frazeologizmów stylu potocznego używanych w nieoficjalnym, spontanicznym typie kontaktów językowych. Podano przykłady ćwiczeń, ... -
Wykorzystanie tekstu literackiego na zajęciach języka polskiego jako obcego (motywy i oczekiwania studentów)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł prezentuje część badań ankietowych studentów uczących się jpjo. Celem było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, na jakim poziomie zaawansowania językowego czytają oni tekst literacki na zajęciach? Interesowało nas ... -
Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zbadano obraz polskiej rodziny, wyłaniający się z analizy tekstów zamieszczonych w podręcznikach do nauki jpjo na różnych poziomach zaawansowania. Badając obraz polskiej rodziny, zwracano uwagę na liczbę jej ... -
Barbara Kryžan-Stanojević, Ivana Maslač, Jolanta Sychowska-Kavedžija, Dominika Kaniecka, Učimo poljski. Poljski pravopis za početnike, FF-Press, Zagrzeb 2008, ss. 157
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Kultura jako czynnik motywujący do nauki języka polskiego amerykańskich studentów o polskim pochodzeniu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule omówione jest (w kontekście amerykańskim) pojęcie języka dziedziczonego oraz wpływ polskiego pochodzenia na zainteresowanie studentów polską kulturą. -
Tłumaczenie dydaktyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł przedstawia przegląd różnych stanowisk wobec zastosowania tłumaczenia dydaktycznego w nauczaniu jpjo. Obecnie dużą popularnością cieszy się podejście umiarkowane, oparte na założeniu, że należy stosować wszystkie ... -
Tekst – sytuacja – kontekst w dyskusji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Celem artykułu jest uchwycenie sposobów wiązania tekstu z sytuacją, charakterystycznych dla dyskusji politycznych toczonych w mediach. Elementy sytuacji, które zostają zakodowane w tekście tworzą kontekst. Specyficzność ... -
Tekst reklamy na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł dotyczy wykorzystania tekstów reklamowych na lekcji jpjo. Reklamy stanowią ciekawy materiał dydaktyczny ze względu na wielość tematyczną, bogactwo środków gramatyczno-leksykalnych oraz dostarczanie wiedzy społecznej ... -
Teksty internetowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł zwraca uwagę na coraz większą rolę Internetu w codziennym życiu i konieczność pracy z nim oraz prezentowania związanego z nim słownictwa podczas lekcji jpjo. Podkreśla, że Internet stanowi najłatwiej dostępne i ... -
Czytanie hipertekstu przez uczących się języka polskiego jako obcego – badania pilotażowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W związku z rozpowszechnieniem CALL oraz zadań typu WebQuest podczas nauki języka obcego, a także w wyniku rosnącej popularności kursów e-learningowych i b-learningowych, warto prześledzić proces czytania hipertekstu przez ... -
Prasa kobieca jako pomoc dydaktyczna na przykładzie kursów dla żon żołnierzy Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego w Szczecinie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule starano się pokazać, w jaki sposób teksty zaczerpnięte z prasy kobiecej mogą posłużyć celom dydaktycznym. Przeprowadzona fragmentaryczna analiza podręczników pokazała, że autorzy bardzo rzadko sięgają po teksty ... -
Co słychać w słuchowisku, czyli o technikach pracy z teatrem wyobraźni na zajęciach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł stanowi próbę zastosowania 27 technik i strategii, wypracowanych w ramach zajęć dotyczących analizy dzieła literackiego, do nauczania jpjo w ujęciu zadaniowym ze słuchowiskiem radiowym jako materiałem nauczania. Jego ... -
O tekstach prasowych osób dwujęzycznych. Słownictwo i frazematyka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostały omówione zjawiska leksykalne i frazematyczne, pojawiające się w artykułach zaolziańskiego „Głosu Ludu”. Polacy żyjący na Zaolziu są dwujęzyczni. Polszczyzna standardowa jest dla nich językiem wyuczonym. ... -
Sposoby formułowania tekstów poleceń w ćwiczeniach reprezentujących podejście ludyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autor prezentuje typy ćwiczeń o charakterze ludycznym, pojawiające się w badanych podręcznikach do nauki jpjo. Opisuje ich strukturę logiczną oraz zależności między instrukcją a egzemplifikacją rozwiązania, zawartą w ... -
Rola wypracowań dzieci polskiego pochodzenia w badaniach nad stopniem opanowania języka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł przedstawia wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych w polskich szkołach sobotnich w Londynie wśród dzieci między 13. a 15. rokiem życia. W artykule autorka koncentruje się na analizie składniowej wypracowań i ... -
Transkrypcja tekstów pisanych przez cudzoziemców na potrzeby korpusu uczniowskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Studenci-cudzoziemcy używają polszczyzny w specyficzny sposób. SJPdCUŁ zgromadziło zasób tekstów pisanych, które mogą być umieszczone w korpusie językowym. Jego przygotowanie właśnie się zaczęło. Rękopisy cudzoziemców mają ... -
Postać bezokolicznika a odmiana czasownika w czasie przeszłym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Przedmiotem artykułu jest korelacja pomiędzy postacią bezokolicznika a odmianą czasownika w czasie przeszłym. W badaniach uwzględniono ok. 25 000 czasowników zarejestrowanych w słownikach współczesnego języka polskiego. Z ...