Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 661-680 z 780
-
Obraz Polski i Polaków w najnowszych filmach polskich i możliwość ich wykorzystania w edukacji kulturowej cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka pokazuje rolę filmów polskich w nauczaniu jpjo. Szczególnie koncentruje się na najnowszych osiągnięciach polskiej kinematografii, ukazując, jak kształtuje się w nich obraz Polski i Polaków. -
Teksty mówione w rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu. Próba charakterystyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Kwestia doboru tekstów spełniających określone zadanie dydaktyczne jest jedną z najistotniejszych w glottodydaktyce. Artykuł ma na celu wskazanie zasadniczych cech materiałów służących rozwijaniu sprawności słuchania w ... -
Iwona Janowska, Planowanie lekcji języka polskiego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010, ss. 191
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Rola tekstu w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostało omówione zagadnienie tekstu jako głównego składnika lekcji języka polskiego w środowisku wschodniosłowiańskim. Pokrewieństwo języków słowiańskich ułatwia naukę słownictwa i pozwala wykładowcy na wprowadzenie ... -
„Kotuś, pieseczek, chrabąszczyk, myszka…” – „Spis” Tadeusza Chyły jako (pre)tekst do rozważań o konieczności nauczania obcokrajowców słowotwórstwa języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule autor proponuje poddać analizie lingwistycznej tekst piosenki Tadeusza Chyły „Spis”. Utwór ten ze względu na licznie nagromadzone w nim deminutywa (mające na płaszczyźnie pragmatycznej status afektonimów) stanowi ... -
Błędy szyku zdania popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostały zaprezentowane i poddane analizie błędy szyku wyrazów popełniane przez obcokrajowców uczących się polskiego. Autorka skoncentrowała się na błędach szyku okoliczników oraz modulantów, a także na szczególnym ... -
Wariacje na temat dialogu, czyli co można zrobić z tekstem w grupie średnio zaawansowanej językowo na zajęciach z języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka artykułu koncentruje się na opisie metod wprowadzania niektórych zjawisk gramatycznych w procesie nauczania jpjo. Ilustruje je przykładami i ćwiczeniami opartymi na dialogu będącym jedną z ważniejszych form ... -
Zindywidualizowana metoda komunikacyjna nauczania języków słowiańskich a nauczanie języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Zindywidualizowana metoda komunikacyjna profesora Aleksego Awdiejewa skierowana jest na rozwijanie sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu. Materiałem nauczania są autentyczne publicystyczne teksty radiowe, telewizyjne ... -
Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 3
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Prezentacje multimedialne jako metoda kształcenia umiejętności budowania tekstów mówionych wśród studentów japońskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Prezentacja multimedialna jako metoda kształcenia sprawności budowania tekstów mówionych sprawdza się doskonale w warunkach pracy poza Polską w grupie jednorodnej językowo. Opracowany specjalnie dla studentów japońskiej ... -
40 koncepcji dobrych lekcji, red. A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Przemysław E. Gębal, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Anna Żurek, „Grzeczność językowa w polszczyźnie cudzoziemców. Wybrane zagadnienia”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2012) -
Anna Seretny, „Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Categorization of foreigner groups by their labeling (based on the analysis of the Polish press discourse)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)This socio-cultural analysis will be focused on defining logical criteria serving the authors of press articles for labeling different ethnic groups connected with the School of Polish for Foreigners at the University of ... -
Blaski i cienie wykorzystywania tekstów kabaretowych na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Poetyckie obrazy polskiej kultury
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Artykuł dotyczy sposobów ujmowania zjawisk kulturowych w procesie glottodydaktycznym. Istotną częścią tego procesu jest kształcenie kompetencji interkulturowej, ważne są zatem koncepcje uczenia kultury, kryteria doboru ... -
Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa oraz elementy przekładu w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Celem niniejszego artykułu jest próba ocenienia przydatności i celowości stosowania ćwiczeń tłumaczeniowych lub elementów metody gramatyczno-tłumaczeniowej na zajęciach języka obcego. W pierwszej części artykułu pokrótce ... -
Językowa wyobraźnia etnograficzna w glottodydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)The article deals with the definition of a native language as a foreign language. The author discusses the ethnographic theory of language proposed by Paul Willis who emphasizes the cultural values of language. The usefulness ... -
Refleksje lingwistyczno-kulturowe w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)