dc.contributor.author | Kawka, Zdzisława | |
dc.contributor.author | Rokicka, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2015-06-29T10:41:03Z | |
dc.date.available | 2015-06-29T10:41:03Z | |
dc.date.issued | 1991 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/10270 | |
dc.description.abstract | Artykuł podejmuje problem charakteru więzi tworzonych w szkole
z punktu widzenia jej zadań wychowawczych i dydaktycznych.
Szkoła stanowiąca obok domu - wspólnoty najważniejszą instytucję
socjalizującą musi spełniać określane warunki, aby proces (socjalizacji)
wychowania był zgodny z założonymi oczekiwaniami.
Perspektywa historyczno-socjologiczna zastosowana w artykule pozwala
postawić tezę, że warunkiem tyra jest m.in. wspólnotowy charakter więzi funkcjonujących w szkole. Tymczasem szkoła współczesna przybiera coraz bardziej charakter zrzeszenia co ogranicza
możliwość wypełniania zadań wychowawczych, a także dydaktycznych
przez tę instytucję. Więzi występujące w szkole współczesnej mają w większości charakter rzeczowy a nauczyciele i uczniowie tworzą dość wyraźnie oddzielone zbiorowości połączone wewnętrznymi,
rzadko krzyżującymi się więziami pozytywnymi, w rezultacie szkoła
współczesna nie wyzwala pozytywnej, emocjonalnej motywacji do
uczestnictwa w nie jr coraz bardziej ogranicza sferę autentyczności
i spontaniczności zachowań, ograniczając również sferę potrzeb,
które mogą być w jej ramach zaspokajane.
Z tego punktu widzenia niezbędnym wydaje się przynajmniej częściowe
odformalizowanie szkoły. Konsekwencją takich zmian strukturalnych
byłoby poszerzenie ról nauczycielskich o funkcje wychowawcze
i wzrost poczucia podmiotowości u uczniów. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;22 | |
dc.title | Community Ties and Educational Function of School | pl_PL |
dc.title.alternative | Więzi wspólnotowe i funkcja wychowawcza szkoły | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 141-151 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz | pl_PL |