Community Ties and Educational Function of School
Streszczenie
Artykuł podejmuje problem charakteru więzi tworzonych w szkole
z punktu widzenia jej zadań wychowawczych i dydaktycznych.
Szkoła stanowiąca obok domu - wspólnoty najważniejszą instytucję
socjalizującą musi spełniać określane warunki, aby proces (socjalizacji)
wychowania był zgodny z założonymi oczekiwaniami.
Perspektywa historyczno-socjologiczna zastosowana w artykule pozwala
postawić tezę, że warunkiem tyra jest m.in. wspólnotowy charakter więzi funkcjonujących w szkole. Tymczasem szkoła współczesna przybiera coraz bardziej charakter zrzeszenia co ogranicza
możliwość wypełniania zadań wychowawczych, a także dydaktycznych
przez tę instytucję. Więzi występujące w szkole współczesnej mają w większości charakter rzeczowy a nauczyciele i uczniowie tworzą dość wyraźnie oddzielone zbiorowości połączone wewnętrznymi,
rzadko krzyżującymi się więziami pozytywnymi, w rezultacie szkoła
współczesna nie wyzwala pozytywnej, emocjonalnej motywacji do
uczestnictwa w nie jr coraz bardziej ogranicza sferę autentyczności
i spontaniczności zachowań, ograniczając również sferę potrzeb,
które mogą być w jej ramach zaspokajane.
Z tego punktu widzenia niezbędnym wydaje się przynajmniej częściowe
odformalizowanie szkoły. Konsekwencją takich zmian strukturalnych
byłoby poszerzenie ról nauczycielskich o funkcje wychowawcze
i wzrost poczucia podmiotowości u uczniów.
Collections