l'État et la religion dans la philosophie de Hegel
Streszczenie
Idea wolności Jeat klamrą spinającą całą filozofię Hegla.
Chrześcijaństwo niesie ze sobą świadomość wolności - państwo
Jeet Jej realizacją. Dlatego też idea ta w owej podwójnej relacji
Jawi się Jako punkt centralny systemu łąozący sferę ducha
absolutnego ze sferą ducha obiektywnego. Hegel przezwyciąźa opozycję,
występującą we wcześniejszej filozofii, między "człowiekiem"
i "obywatelem" poprzez zjednoczenie woli subiektywnej z
wolą rozuraną, konstruując w ten sposób etyczną całość - państwo
- będące tą rzeczywistością, w której Jednostka posiada wolność
1 korzysta z niej (tylko o tyle, o ile partycypuje w świadomości
ogółu). Treścią religli Jest prawda absolutna, ale nie jest jej
nadana forma myślowa - występuje raczej w postaci wyobrażenia.
Stąd państwo jako twór rozumny sytuuje się pod względem formy
wyżej niż religia.
Pewne sformułowania Hegla, szczególnie zawarte w "Wykładach
z filozofii dziejów" nasuwają myśl, że próbował on dokonać aakrallzacji
państwa. Jednakże w intencji Hegla nie leży oparcie
aksjologii państwa o aksjologię religijną, czemu dobitnie daje
wyraz w uzupełnieniu do § 270 "Filozofii prawa". Relacja między
państwem a religią w planie społecznym ujęta Jest przez Hegla
następująco: dziedziną religii jest indywidualna wiara, podczas
gdy państwo reprezentuje to, co ogólne, гогитпе, etyczne. Można
by dojść do przekonania, że Hegel optuje na rzecz liberalnej
koncepcji rozdziału Kościowa i państwa. Wniosek taki byłby jednak
pochopny, albowiem pooija się w ten sposób plan spekulatywny filozofii
Hegla. Nowoczesne państwo Jest wskroś rozumowe (a przynajmniej
tak jest widziane przez filozofię), dlatego też każda
różnica co do ich istoty Jest z góry wykluczone. W państwie rozumnym
świętość nie jest Już czymś zenętrznym w stosunku do rzeczywistości,
lecz czystą wewnętrznością. Można zatem stwierdzić,
że państwo stoi. nad Kościołem nie dlatego, iż Jest sprzeczne
z zasadą chrześcijańską, lecz właśnie dlatego, że jest tej zasady
urzeczywistnieniem. Choć więc Hegel nie neguje wpływu religii
na życie świeckie, to Jednak pragnie ugruntować Je na swoistych
dlań wartości.
Collections