dc.contributor.author | Bortliczek, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2015-04-13T09:40:17Z | |
dc.date.available | 2015-04-13T09:40:17Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-509-6 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/7885 | |
dc.description.abstract | The article discusses the popular science style in magazines addressed to younger schoolchildren. The analysed texts have been published in the “Kumpel” magazine and are devoted to the subject of nature. Their distinguishing feature is the pursuit of intersemiotic and non-linear method of encoding information. The spatial configuration of information allowsto perceive the meanings conveyed by means of verbal, illustrational, and typographical code in any order.
In the article, I am looking for answers to the following questions: what means are used by the writers of popular science texts targeted at children, how to analyse the perceived measures, and the identified method of constructing popular science texts affects the modification of learningliteracy by the model recipient. | en |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy stylu popularnonaukowego w czasopismach adresowanych do odbiorcy dziecięcego w wieku wczesnoszkolnym. Analizowane teksty pochodzą z czasopisma „Kumpel” i dotyczą tematyki przyrodniczej. Ich wyróżnikiem jest dążenie do intersemiotycznego oraz nielinearnego sposobu kodowania informacji. Przestrzenne ukształtowanie informacji umożliwia dowolną kolejność percypowania znaczeń przekazanych za pomocą kodu werbalnego, ilustracyjnego i typograficznego.
W artykule poszukuję odpowiedzi na następujące kwestie: jakimi środkami posługują się autorzy tekstów popularnonaukowych skierowanych do odbiorcy dziecięcego, w jaki sposób dostrzegane środki analizować, a także – jak zidentyfikowany sposób tworzenia tekstów popularnonaukowych wpływa na modyfikację kształcenia umiejętności czytania przez modelowego odbiorcę. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznwcze Instytutu Filologii Polskiej UŁ | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;3 | |
dc.subject | text | pl_PL |
dc.subject | style | pl_PL |
dc.subject | popular science | pl_PL |
dc.subject | illustration | pl_PL |
dc.subject | typography | pl_PL |
dc.subject | Child as a recipient | pl_PL |
dc.subject | tekst | pl_PL |
dc.subject | styl popularnonaukowy | pl_PL |
dc.subject | ilustracja | pl_PL |
dc.subject | typografia | pl_PL |
dc.subject | odbiorca dziecięcy | pl_PL |
dc.title | O morfologii tekstów popularnonaukowych dla dzieci | pl_PL |
dc.title.alternative | Clear illustration, (un)clear verbal narration. On the morphology of popular science texts for children | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 205-223 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski, Zakład Edukacji Humanistycznej i Nauk Pomocniczych Pedagogiki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Małgorzata Bortliczek – dr, adiunkt w Zakładzie Edukacji Humanistycznej
i Nauk Pomocniczych Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się
współczesną polszczyzną, kulturą języka polskiego, stylistyką, stylem
popularnonaukowym, komunikacją interpersonalną. Autorka prac: Język
uwikłany w ponowoczesność, Katowice 2011 (z I. Łuc); Od A(lfabetu) do Z(drob-
nień). Tuzin szkiców o języku, Cieszyn 2013. | pl_PL |
dc.references | J. Cieślikowski, Słowo – obraz – gest, czyli o intersemiotycznej naturze tekstów dziecięcych, [w:] Sztuka dla najmłodszych. Teoria – Recepcja – Oddziaływanie, red. M. Tyszkowa, Warszawa–Poznań 1977, s. 76–89. | pl_PL |
dc.references | K. Drel, Zdjęcia są ważne, „Młody Technik” 2013, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Binkenmajer, B. Kocowski, A. Kawecka- -Gryczowa, A. Więckowska, J. Trzynadlowski, Wrocław–Warszawa– Kraków 1971. | pl_PL |
dc.references | J. Florczak, Zasady funkcjonowania chwytów typograficznych w tekstach o charak- terze perswazyjnym, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawcze- go”, z. LX, red. K. Polański, Kraków 2004, s. 69–88. | pl_PL |
dc.references | Inny słownik języka polskiego, t. I, red. M. Bańko, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | M. Jagodzińska, Obraz w procesach poznania i uczenia się, Warszawa 1991. Jeden obraz jest wart tysiąc słów, http://www.kreatorkultury.pl/jeden-obraz- -jest-wart-tysiac-slow/ [dostęp: 13.02.2013]. | pl_PL |
dc.references | R. Knapiński, Biblia Pauperum – Rzecz o dialogu słowa i obrazu, http://www. mediewistyka.pl/content/view/29/41/ [dostęp: 4.02.2013]. | pl_PL |
dc.references | M. Kostaszuk-Romanowska, Narracje architektury czasów postmodernizmu, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2010, nr 1, s. 97–120. | pl_PL |
dc.references | J. Kowalikowa, Dydaktyka językowa wobec współczesnej polszczyzny, [w:] Współ- czesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia, red. Z. Cygal-Krupa, Kraków-Tarnów 2008. | pl_PL |
dc.references | Kraków-Tarnów 2008. D. Krzyżyk, Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pracach matural- nych z języka polskiego, [w:] Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów 2010, s. 149–163. | pl_PL |
dc.references | http://www.edulandia.pl/edu-kacja/1,101856,7267351,Obraz_sprzymierzeniec_w_nauce.html | pl_PL |
dc.references | J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź 1998. | pl_PL |
dc.references | M. Olejniczak, 2002, Sacrum czy profanum, czyli Biblia w komiksie, [w:] Kultura literacka dzieci i młodzieży w progu XXI wieku, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | J. Pacuła, Grafizacja i wizualizacja słowa w zapowiedziach medialnych, „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2, s. 74–93. | pl_PL |
dc.references | P. Pasierb, Słowo na marginesie obrazu, http://radiosygnaly.pl/?p=1769 [dostęp: 13.02.2013]. | pl_PL |
dc.references | T. Piekot, Mechanizmy popularyzowania wiedzy naukowej, [w:] O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, red. J. Miodek, M. Zaśko- -Zielińska, Wrocław 2002, s. 40–49. | pl_PL |
dc.references | http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pu-lak.pdf | pl_PL |
dc.references | A. Skudrzyk, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005. | pl_PL |
dc.references | M. Uberman, 2007, Książka ilustrowana dla dzieci. Obraz, figuracja, ilustracja , [w:] Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empi- rycznych, red. J. Kida, Rzeszów. | pl_PL |
dc.references | M. Uberman, Alfabetyzacja kulturalna wprowadzeniem dziecka przedszkolnego w świat sztuki, http://pldocs.docdat.com/docs/index-133794.html [dostęp: 4.02.2013]. | pl_PL |
dc.references | J. Żukowski, Poezja wizualna, http://www.wilanow-palac.pl/poezja_wizual- na.html [dostęp: 25.02.2013]. | pl_PL |
dc.references | U. Żydek-Bedarczuk, O kilku problemach metodologicznych badania rozmowy po- tocznej, „Socjolingwistyka” 1992, nr 12–13, s. 21–37. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mbortliczek@poczta.onet.pl | pl_PL |