Komercjalizacja kultury ludowej pod wpływem turystyki. Wybrane przykłady w Polsce
Abstract
Obserwowany w ostatnich latach dynamiczny rozwój turystyki w Polsce
przyczynia się do coraz większego wykorzystania oraz uproduktowienia
zasobów kultury ludowej. Dziedzictwo kulturowe regionów jest bowiem
coraz bardziej dostrzeganym elementem wizerunku regionów. Występy zespołów
folklorystycznych czy prezentacje rękodzieła twórców ludowych
(w tym potraw regionalnych) urozmaicają imprezy turystyczne o bardzo
różnorodnym charakterze (kulturowe, sportowe czy rekreacyjne). Powstaje
pytanie, czy prezentowane odwiedzającym walory mimo swej komercyjnej
formy mają charakter autentyczny. Turystyka jest bowiem czynnikiem, który
wpływa na komercjalizację kultury ludowej przyczyniając się do jej uproduktowienia,
będąc tym samym jednym z największych zagrożeń autentyczności
miejsca. Ma jednak także znaczenie w zachowaniu zasobów kultury
ludowej, przyczyniając się do ich przetrwania w znacznie większym stopniu,
co potwierdzają zaprezentowane w artykule przykłady
Collections