Religia wspólnotowości a religijność zindywidualizowana – antagonizm czy komplementarne uzupełnienie?
Abstract
Artykuł jest nakreśleniem idei indywidualizmu i wspólnotowości w odniesieniu
do religii jako takiej. W nawiązaniu do klasycznej i współczesnej socjologii, zwłaszcza socjologii
religii, zostaje przedstawiony obraz rzeczywistości religijnej oraz aktywności indywidualno-
-społecznej podejmowanej z pobudek religijnych w wymiarze indywidualnym i społecznym. Istotnym
kluczem
metodologiczno-epistemologicznym
analizy
jest
pojmowanie
socjologii
w
jej
wymiarze
„refleksyjności”.
Religia
i
religijność
oraz
stosunek
socjologa
do
tych
wymiarów
rzeczywistości
transcendentnej
w
perspektywie
wyrażanej
jednostkowo-społecznie
nawiązują
po
części
do
idei
socjologii
refleksyjnej.
W
artykule
wskazuje
się
zarówno
na
proces
splatania
się
i
wykluczania
potrzeby
indywidualnego,
jak
i
zbiorowego
wyrażania
potrzeby
religijnej.
Religia
jest
odzwierciedleniem
naturalnej
potrzeby
samostanowienia
(nawet jeśli w odwołaniu do wyższej instancji o charakterze
religijnym), jak również podejmowania aktywności z wykorzystaniem doświadczenia wspólnotowości.
W
obu
odniesieniach
ma
się
do
czynienia
z
referencją
wobec
transcendencji.
Celem
artykułu
jest
nakreślenie
horyzontu
oraz
lokującej
się
w
jego
tle
idei,
że
wspólnotowość
oraz
indywidualizm,
mimo
trudności
związanej
z
ich
korelacją,
to
bardziej
komplementarne
uzupełnienie
dwóch
rzeczywistości
życia
religijnego
niż
istniejące
obok
siebie
zantagonizowane
światy.
Analiza
ogniskuje
się
przede
wszystkim na percepcji tej komplementarności w przeżyciowo-wyrażeniowych postaciach
tożsamości i formach ekspresji, konstytuujących jednostki oraz przez nie eksponowanych, mniej
natomiast w przekonaniach i formach wyrażanych przez grupy społeczne i zbiorowości.
Collections