Colonial heritage in multi-ethnic societies: undercover racism in twenty-first-century Peru
Abstract
Od początku XVI w. społeczeństwo Peru zostało poddane intensywnemu wymieszaniu
pod względem etnicznym i kulturowym. Proces ten obejmował łączenie i godzenie
różnorodności, jednakże odsłonił także liczne antagonizmy i konflikty, szczególnie widoczne
pomiędzy regionami na Wybrzeżu (zwłaszcza w Limie) a Andami. Znacząca
pozycja Limy jako ośrodka politycznego i ekonomicznego w okresie kolonialnym spowodowała
faworyzowanie ludzi z Wybrzeża, kosztem mieszkańców Andów, głównie
autochtonów. Ta dysproporcja utrzymywała się w czasach po odzyskaniu niepodleg-
łości, pomimo że w obliczu nieobecności Hiszpanów, Kreole stali się klasą rządząca. Od
początku XX w. ludność z Andów upatrywała szansę poprawy warunków życia dzięki
migracji do miast lub na wybrzeże. Mimo że ludność napływowa z Andów oraz ich
potomkowie zaczęli z czasem partycypować w sprawowaniu władzy, zyskując przy tym
równy innym obywatelom status społeczny, nadal byli przedmiotem dyskryminacji rasowej.
Razem z Peruwiańczykami o innym pochodzeniu, którzy byli w historii podobnie
uznawani za obywateli niższej kategorii, jak np. afro-Peruwiańczycy, postrzegano i naznaczano
ich jako przynależnych do nieoficjalnej kategorii nie-białych. I chociaż odbywało
się to w skomplikowanej i ukrytej formie, społeczeństwo Peru przyznawało tej
grupie niższą ocenę, a biali Peruwiańczycy byli oceniani wyżej. Czerpiąc z naukowych
badań społecznych nad rasizmem, przeprowadzanych od lat 80. XX w., artykuł stanowi
wyjaśnienie, jak rasizm funkcjonuje obecnie wśród Peruwiańczyków jako utajona forma
dyskryminacji, oraz dlaczego i w jaki sposób ludzie o wyraźnie europejskich cechach są
idealizowani, podczas gdy ci o mniej europejskich cechach są dyskredytowani. Since the beginning of the 16th century, Peruvian society has undergone an intense ethnic and
cultural mixing. This process has involved fusion and diversity, whereby it has revealed a variety
of antagonisms and conflict, especially found between the regions of the Coast – particularly,
Lima – and the Andean Mountains. The importance of Lima as a political and economic center
during the Colony, favored the people of the Coast over Andean people – predominantly
indigenous. This disparity persisted after Independence, given that, in the absence of Spaniards,
Creoles had become the ruling class. Since the beginning of the 20th century, however, Andean
people have found in migration towards urban and Coastal areas an opportunity to improve their
living conditions. Yet, even if Andean migrants and their descendants continue to grow in power
and status, they are still subject to racial discrimination. Together with Peruvians of other origins
who have similarly accumulated disadvantages throughout history, such as afro-Peruvians, they
are perceived and stigmatized as part of an unofficial category of non-whites. Though in
a complex and undercover manner, Peruvian society has given this grouping poor valuation. On
the contrary, white Peruvians have been highly valuated. Drawing upon social scientific research
on racism since the late 1980s, the present paper aims at explaining why and how people of more
predominant European features are rather idealized whereas the ones with less European features
are rather denigrated, and how racism works covertly within the daily social relations among
Peruvians today.
Collections
The following license files are associated with this item: