Przestrzeń gościnna - kilka uwag o konkurencyjnosci regionów
Abstract
Zjawiska globalizacji prowadzą do znaczących przekształceń w zarządzaniu przestrzenia turystyczną na szczeblu regionalnym i lokalnym. We współczesnej ekonomii podkreśla się zwłaszcza malejącą rolę lokalizacji i czynnika czasu. W konsekwencji znaczenie miejsca ulega marginalizacji. A przecież lokalne produkty są silnie powiązane z kontekstem miejsca, choć jednocześnie powinny znaleźć swoje miejsce na światowym rynku. Niezbędne jest więc poszukiwanie nowych, oryginalnych rozwiązań organizacyjnych umożliwiających optymalne zarządzanie przestrzenią turystyczną. Przestrzeń gościnna jawi się zatem jako kluczowe zagadnienie w zarządzaniu gospodarką turystyczną. „Przyjmowanie przyjezdnych powinno charakteryzować się przyjaznym nastawieniem, serdecznością oraz zagwarantowaniem bezpieczeństwa przez gospodarzy na obszarze, za który są w określony sposób odpowiedzialni” (Kaczmarek, Liszewski, Włodarczyk 2006). W efekcie stwarzana jest odpowiednia (gościnna) atmosfera, dzięki której podróżny czuje się osobą pożądaną, mile widzianą. Przestrzeń gościnna jest więc optymalnym, najlepszym w danych warunkach, sposobem zagospodarowania obszaru recepcji turystycznej.
Doceniając wagę problemu, autorzy w niniejszej pracy starają się odpowiedzieć na następujące pytania:
- co to jest przestrzeń gościnna?
- czemu służy?
- w jaki sposób powstaje?
- jakie są korzyści z jej funkcjonowania?
Collections