"Turystyka kulturowa to nie tylko zwiedzanie zabytków, muzeów, udział w festiwalach czy wydarzeniach sportowych. To także poznawanie stylu życia mieszkańców odwiedzanych regionów, ich codziennych obyczajów, spotkania z ludźmi w różnych sytuacjach: na ulicy, w sklepie, przy stole… Jedzenie w podróży przestało być li tylko dodatkiem do zwiedzania czy wypoczynku na plaży, stało się często celem samym w sobie. Dobra kuchnia niczym magnes przyciąga turystów poszukujących nowych doznań smakowych czy też zainteresowanych powrotem do tradycji. Podczas wakacji chcemy jeść nie tylko dobrze, ale także pięknie, przyjemnie, wyjątkowo. Chcemy poznawać inne kultury, ludzi i kraje poprzez ich oryginalne, egzotyczne smaki. Nic tak nie zbliża ludzi, jak smacznie i pachnąco zastawiony stół, przy którym godzinami można opowiadać, dyskutować, spierać się, śpiewać... A wracając z turystycznych wojaży chętnie kupujemy kulinarne pamiątki: alkohole, słodycze, wędliny, sery – specjały, które będą przypominać urlopowe przygody. Znaczenie i rola usług gastronomicznych podczas podróży turystycznych nie ogranicza się więc tylko i wyłącznie do prostego zaspokojenie fizjologicznych potrzeb turystów. Coraz częściej kuchnia (gastronomia) staje się ważnym składnikiem pakietu turystycznego, znacząco podnoszącym jego atrakcyjność, dodatkowo podkreślającym wyjątkowość, elitarność i egzotykę wyjazdu. Jedzenie może być najprzyjemniejszą czynnością podczas wyjazdu, budując przy tym niepowtarzalne multisensoryczne doświadczenie wakacyjne turysty. Z drugiej strony mamy też wiele przykładów efektywnego wykorzystania dziedzictwa kulinarnego do promocji i budowania pozytywnego wizerunku obszaru (w przypadku wyrazistych kuchni regionalnych czy etnicznych), a także aktywizacji gospodarczej całego regionu (np. regiony winiarskie i enoturystyka). Pojęcie „turystyka kulinarna” (jako jednego ze sposobów interesowania się inną kulturą) po raz pierwszy do literatury naukowej wprowadziła M. Long w 1998 r. „Podróżowanie w celu poszukiwania i smakowania gotowych potraw i napojów” jest więc stosunkowo nowym zjawiskiem w światowej turystyce, ale zdążyło już dotrzeć do Polski. Na fali mody na kulinaria i zdrową żywność w ostatnich 10–15 latach obserwuje się ciągły wzrost zainteresowania podróżami inspirowanymi kulinariami. W całym kraju organizowane są liczne wydarzenia kulinarne (święta, festiwale gastronomiczne), powstają szlaki poświęcone produktom i kuchni regionalnej, przygotowywane są oferty touroperatorów dla smakoszy. Polacy coraz chętniej wyjeżdżają w świat, by poszukiwać nowych smaków, ale też by brać udział w warsztatach i szkołach gotowania. Oddajemy dziś do rąk Czytelników publikację, która poświęcona jest fenomenowi turystyki kulinarnej. Zjawisko to starali się przeanalizować specjaliści różnych branż. Zebrane w tomie prace prezentują punkt widzenia ekonomistów, geografów, socjologów, antropologów, czy wreszcie specjalistów ds. żywienia człowieka. Dużą grupę artykułów stanowią opracowania o charakterze inwentaryzacyjnym, próbujące ukazać aktualne oblicze polskiego rynku podróży inspirowanych kulinariami, zarówno od strony popytowej, jak i podażowej. Interesujące są zwłaszcza studia nad różnymi formami wykorzystania naszego kulinarnego dziedzictwa do kreowania oferty turystycznej, w tym tzw. biroturystyki. Dopełnienie zbioru stanowią prace poświęcone wybranym zagadnieniom rozwoju turystyki kulinarnej poza granicami Polski. Komentując zgłoszone przez Autorów artykuły, należy z pewną troską zauważyć, że stosunkowo niewiele z nich bazuje na podstawowych badaniach empirycznych. Wydaje się, że to wyzwanie nie zostało jeszcze w pełni podjęte przez świat nauki. Czas już chyba zakończyć etap wstępnego rozpoznawania problemu i przystąpić do głębszych analiz tego zjawiska. Mamy nadzieję, że przygotowana monografia stanie się zaczątkiem szerszej dyskusji nad turystyką kulinarną w Polsce, w tym także zachętą i inspiracją do podjęcia badań naukowych, jak również oryginalnych przedsięwzięć praktycznych. Życzymy przyjemnej lektury"

[Wstęp redakcyjny]



Spis treści


Recent Submissions