8. Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu
Browse by
"Turystyka kulturowa to nie tylko zwiedzanie zabytków, muzeów, udział w festiwalach czy wydarzeniach sportowych. To także poznawanie stylu życia mieszkańców odwiedzanych regionów, ich codziennych obyczajów, spotkania z ludźmi w różnych sytuacjach: na ulicy, w sklepie, przy stole… Jedzenie w podróży przestało być li tylko dodatkiem do zwiedzania czy wypoczynku na plaży, stało się często celem samym w sobie. Dobra kuchnia niczym magnes przyciąga turystów poszukujących nowych doznań smakowych czy też zainteresowanych powrotem do tradycji. Podczas wakacji chcemy jeść nie tylko dobrze, ale także pięknie, przyjemnie, wyjątkowo. Chcemy poznawać inne kultury, ludzi i kraje poprzez ich oryginalne, egzotyczne smaki. Nic tak nie zbliża ludzi, jak smacznie i pachnąco zastawiony stół, przy którym godzinami można opowiadać, dyskutować, spierać się, śpiewać... A wracając z turystycznych wojaży chętnie kupujemy kulinarne pamiątki: alkohole, słodycze, wędliny, sery – specjały, które będą przypominać urlopowe przygody. Znaczenie i rola usług gastronomicznych podczas podróży turystycznych nie ogranicza się więc tylko i wyłącznie do prostego zaspokojenie fizjologicznych potrzeb turystów. Coraz częściej kuchnia (gastronomia) staje się ważnym składnikiem pakietu turystycznego, znacząco podnoszącym jego atrakcyjność, dodatkowo podkreślającym wyjątkowość, elitarność i egzotykę wyjazdu. Jedzenie może być najprzyjemniejszą czynnością podczas wyjazdu, budując przy tym niepowtarzalne multisensoryczne doświadczenie wakacyjne turysty. Z drugiej strony mamy też wiele przykładów efektywnego wykorzystania dziedzictwa kulinarnego do promocji i budowania pozytywnego wizerunku obszaru (w przypadku wyrazistych kuchni regionalnych czy etnicznych), a także aktywizacji gospodarczej całego regionu (np. regiony winiarskie i enoturystyka). Pojęcie „turystyka kulinarna” (jako jednego ze sposobów interesowania się inną kulturą) po raz pierwszy do literatury naukowej wprowadziła M. Long w 1998 r. „Podróżowanie w celu poszukiwania i smakowania gotowych potraw i napojów” jest więc stosunkowo nowym zjawiskiem w światowej turystyce, ale zdążyło już dotrzeć do Polski. Na fali mody na kulinaria i zdrową żywność w ostatnich 10–15 latach obserwuje się ciągły wzrost zainteresowania podróżami inspirowanymi kulinariami. W całym kraju organizowane są liczne wydarzenia kulinarne (święta, festiwale gastronomiczne), powstają szlaki poświęcone produktom i kuchni regionalnej, przygotowywane są oferty touroperatorów dla smakoszy. Polacy coraz chętniej wyjeżdżają w świat, by poszukiwać nowych smaków, ale też by brać udział w warsztatach i szkołach gotowania. Oddajemy dziś do rąk Czytelników publikację, która poświęcona jest fenomenowi turystyki kulinarnej. Zjawisko to starali się przeanalizować specjaliści różnych branż. Zebrane w tomie prace prezentują punkt widzenia ekonomistów, geografów, socjologów, antropologów, czy wreszcie specjalistów ds. żywienia człowieka. Dużą grupę artykułów stanowią opracowania o charakterze inwentaryzacyjnym, próbujące ukazać aktualne oblicze polskiego rynku podróży inspirowanych kulinariami, zarówno od strony popytowej, jak i podażowej. Interesujące są zwłaszcza studia nad różnymi formami wykorzystania naszego kulinarnego dziedzictwa do kreowania oferty turystycznej, w tym tzw. biroturystyki. Dopełnienie zbioru stanowią prace poświęcone wybranym zagadnieniom rozwoju turystyki kulinarnej poza granicami Polski. Komentując zgłoszone przez Autorów artykuły, należy z pewną troską zauważyć, że stosunkowo niewiele z nich bazuje na podstawowych badaniach empirycznych. Wydaje się, że to wyzwanie nie zostało jeszcze w pełni podjęte przez świat nauki. Czas już chyba zakończyć etap wstępnego rozpoznawania problemu i przystąpić do głębszych analiz tego zjawiska. Mamy nadzieję, że przygotowana monografia stanie się zaczątkiem szerszej dyskusji nad turystyką kulinarną w Polsce, w tym także zachętą i inspiracją do podjęcia badań naukowych, jak również oryginalnych przedsięwzięć praktycznych. Życzymy przyjemnej lektury"
[Wstęp redakcyjny]
Spis treści
- Romuald Zabrocki
Zachowania żywieniowe turystów
- Ewa Czarniecka-Skubina Turystyka kulinarna jako forma turystyki kulturowej
- Justyna Gołębiowska Socjologia jedzenia – niezbędne uzupełnienie badań nad turystyką kulinarną
- Elżbieta Tomczyk-Miczka Jak zmierzyć zawartość kultury w turystyce kulinarnej? Atrakcje kulinarne: moda czy autentyczne zapotrzebowanie?
- Piotr Geise Wpływ różnic kulturowych na realizację projektów z zakresu turystyki kulinarnej – przykład Austrii
- Henryk Lewandowski Uwarunkowania rozwoju regionalnego produktu kulinarnego
- Magdalena Woźniczko, Dominik Orłowski, Tadeusz Jędrysiak Instytucjonalizacja oraz formalizacja turystyki kulinarnej na świecie i w Polsce
- Andrzej Stasiak Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce
- Magdalena Duda-Seifert, Marta Drozdowska Kulinarne produkty turystyczne Polski – analiza przestrzenna i ocena dynamiki rozwoju
- Karolina Buczkowska-Gołąbek Foodie w podróży
- Magdalena Tomaszewska-Bolałek Foodies na turystycznym szlaku, czyli obraz turystyki kulinarnej według polskich blogerów
- Katarzyna Duda-Gromada Biroturystyka – „nowa” forma turystyki kulinarnej w Polsce
- Przemysław Charzyński, Zbigniew Podgórski, Magdalena Jasińska Stan i perspektywy rozwoju biroturystyki w województwie śląskim
- Ewa Bekier-Jaworska Kreowanie produktu turystycznego na przykładzie browaru „Zwierzyniec”
- Dominik Orłowski, Magdalena Woźniczko Turystyka kulinarna w przestrzeni muzeów skansenowskich
- Brigita Žuromskaite, Rūta Dačiulytė Znaczenie programów edukacyjnych dotyczących chleba w popularyzacji turystyki kulinarnej na Litwie
- Tomasz Duda, Natalia Trocińska Poznaj smak pielgrzymowania. Tradycje kulinarne i kreowanie nowych produktów na szlaku Pomorskiej Drogi Świętego Jakuba
- Piotr Dominik Miejsce kulinariów w turystyce na przykładzie Mazowsza
- Anna Kozłowska Wybrane wydarzenia gastronomiczne jako efekt trendów europejskich
- Izabela Pietruszka Adaptacja wybranych łódzkich obiektów poprzemysłowych na potrzeby gastronomiczne
Recent Submissions
-
Zachowania żywieniowe turystów
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Turystyka kulinarna jako forma turystyki kulturowej
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Socjologia jedzenia – niezbędne uzupełnienie badań nad turystyką kulinarną
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Jak zmierzyć zawartość kultury w turystyce kulinarnej? Atrakcje kulinarne: moda czy autentyczne zapotrzebowanie?
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Wpływ różnic kulturowych na realizację projektów z zakresu turystyki kulinarnej – przykład Austrii
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Uwarunkowania rozwoju regionalnego produktu kulinarnego
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Instytucjonalizacja oraz formalizacja turystyki kulinarnej na świecie i w Polsce
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Kulinarne produkty turystyczne Polski – analiza przestrzenna i ocena dynamiki rozwoju
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Foodie w podróży
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Foodies na turystycznym szlaku, czyli obraz turystyki kulinarnej według polskich blogerów
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Biroturystyka – „nowa” forma turystyki kulinarnej w Polsce
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Stan i perspektywy rozwoju biroturystyki w województwie śląskim
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Kreowanie produktu turystycznego na przykładzie browaru „Zwierzyniec”
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Turystyka kulinarna w przestrzeni muzeów skansenowskich
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Znaczenie programów edukacyjnych dotyczących chleba w popularyzacji turystyki kulinarnej na Litwie
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Poznaj smak pielgrzymowania. Tradycje kulinarne i kreowanie nowych produktów na szlaku Pomorskiej Drogi Świętego Jakuba
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Miejsce kulinariów w turystyce na przykładzie Mazowsza
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Wybrane wydarzenia gastronomiczne jako efekt trendów europejskich
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015) -
Adaptacja wybranych łódzkich obiektów poprzemysłowych na potrzeby gastronomiczne
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2015)