7. Kultura i turystyka – w kręgu wydarzeń
Browse by
"Oddajemy do Państwa rąk kolejny tom monografii „Kultura i Turystyka”, tym
razem poświęcony turystyce wydarzeń. Wydarzenia zarówno dla kultury, jak
i turystyki stanowią nieodłączny element funkcjonowania. Są magnesem przyciągającym
nie tylko miłośników kultury, ale także turystów. Coś się wydarza…,
coś, co należy zobaczyć, coś, w czym trzeba wziąć udział, uczestniczyć…,
coś, co nakazuje wyjść z domu. Ale żeby wyjść, najpierw trzeba się przygotować,
zaplanować, przywdziać odpowiedni strój podkreślający wyjątkowość
chwili. Właśnie aura wyjątkowości, niecodzienności, odświętności jest nieodłączną
cechą i kultury, i turystyki. Zarówno idąc do filharmonii na koncert, jak
i ruszając na turystyczne szlaki chcemy oderwać się od powszednich problemów,
doświadczyć żywych emocji, doznać prawdziwych, głębokich wzruszeń,
do których jeszcze długo będziemy wracać we wspomnieniach. Również w tym
sensie kultura i turystyka są niczym dwie siostry, bardzo do siebie podobne.
Na rynku kultury i turystyki występuje bardzo duże zróżnicowanie wydarzeń,
począwszy od imprez stricte kulturalnych, takich jak wystawy, koncerty,
festiwale (muzyczne, filmowe, teatralne), poprzez tradycyjne obrzędy, święta
religijne, wydarzenia folklorystyczne, rekonstrukcje historyczne, aż po wydarzenia
sportowe i rekreacyjne. Różnorodność tematyczna wydarzeń idzie w
parze ze zróżnicowaniem ich rangi (globalne, międzynarodowe, krajowe, regionalne),
skali (masowe, niszowe), form organizacyjnych (festiwale, wystawy, imprezy
plenerowe, kameralne itp.) czy cykliczności (cykliczne, jednorazowe).
Ostatnie lata przyniosły niezwykle dynamiczny wzrost popularności wydarzeń
w Polsce. Często obserwowanym przejawem działalności kulturalnej
władz samorządowych czy organizacji społecznych, ale też i podmiotów komercyjnych,
jest powoływanie do życia coraz to nowych imprez i festiwali. Ta
masowość i powszechność wydarzeń niesie jednak ze sobą nieoczekiwane
zagrożenia. Brak koordynacji terminów wydarzeń sprawia, że odrębne imprezy
zaczynają ze sobą konkurować o tych samych widzów. Zbyt duża liczba
wydarzeń nie jest korzystna również z innego powodu: doprowadza bowiem
do ich dewaluacji. Coś, co miało być Z drugiej strony wydarzenia wzbudzają coraz większe zainteresowanie
wśród turystów. Pewnie zaspokajają one jakieś żywotne potrzeby współczesnego
człowieka. Być może jest to potrzeba poczucia grupowej wspólnoty,
współuczestnictwa w widowisku, poczucia elitarności, przynależności do grona
„wybrańców”, czy też pragnienie celebrowania wyjątkowych chwil, doznawania
emocji „na żywo”, których nie jest w stanie zapewnić żadna transmisja
telewizyjna. Turystyka już nie tylko wykorzystuje karnawał jako atrakcję,
ale sama stała się swoistym karnawałem, wieczną fiestą, nieustanną pogonią
za zabawą, nowymi wrażeniami i zmysłowymi przyjemnościami.
Ilościowy i jakościowy rozwój wydarzeń w Polsce oraz związany z tym
wzrost ruchu turystycznego znalazły już odzwierciedlenie w dość licznych
publikacjach naukowych. Oprócz badań podstawowych dotyczą one jednak
przede wszystkim klasyfikacji wydarzeń i form turystyki (niekiedy bardzo
szczegółowych).
Niniejsza publikacja koncentruje się wokół trzech zagadnień:
− istoty wydarzeń – co stanowi sens wydarzenia?, czy wydarzenia ewoluują
jedynie w kierunku tanich emocji i hedonistycznej zabawy?, jak
kreować wydarzenia wokół „poważnych” tematów (nauka, historia, religia)?;
− metod pomiaru efektów wydarzeń – jak oceniać wydarzenia?, jak
w obiektywny sposób mierzyć psychologiczne, społeczne i gospodarcze
skutki wydarzeń?, czy ważniejsze są efekty krótko- czy długoterminowe?,
czy możliwa jest wiarygodna identyfikacja tych ostatnich?;
− wydarzeń jako narzędzia promocji regionów, miast, obiektów, idei – jak
kreować markę obszaru za pomocą wydarzeń?
Na te i wiele innych pytań stara się odpowiedzieć kilkunastu autorów
z Polski i zagranicy, reprezentujących różne dyscypliny, ośrodki naukowe i instytucje.
Mamy nadzieję, że zapoczątkuje to głębszą refleksję nad fenomenem
turystyki wydarzeń* w naszym kraju."
[*Coraz częściej polskie „wydarzenie” wypierane jest przez angielski „event”. Obce wyrażenie
brzmi „lepiej” – jest bardziej nowoczesne, modne, ale też krótsze, łatwiejsze w użyciu, zwłaszcza w języku
potocznym. Słowa te mają też trochę inny odcień znaczeniowy. Wydarzenie, czyli coś, co się wydarzyło
lub wydarza się, niekiedy nawet bez naszej kontroli. Event zaś ma swojego organizatora,
„eventem” ktoś kieruje, w „evencie” wszystko jest zaplanowane… Ekspansja języka angielskiego sprawia,
że również w terminologii naukowej coraz częściej używane są określenia: „turystyka eventowa”
czy „eventyzacja”. Nie uznając tego za właściwe (wszak zadaniem naukowca jest również troska o precyzję
i poprawność języka ojczystego), pozostawiliśmy jednak swobodę wypowiedzi autorom, zachowując
oryginalne, używane przez nich pojęcia.]
[Wstęp redakcyjny]
Spis treści
- Tomasz Bęben, Jacek Kaczmarek Dialog o istocie wydarzeń
- Andrzej Bełkot Rola karnawału i zjawiska „skarnawalizowanego” w turystyce
- Krzysztof Widawski Wydarzenia folklorystyczne – wybrane aspekty na przykładzie Hiszpanii
- Izabela Sołjan, Elżbieta Bilska-Wodecka Religijne wydarzenia masowe na przykładzie spotkań młodzieży chrześcijańskiej
- Stanisław Liszewski Festiwal Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi jako wydarzenie
- Zygmunt Kruczek Festiwal Kultury Żydowskiej – megawydarzenie i flagowa atrakcja Krakowa. Ocena wydarzenia z wykorzystaniem metody etnografii wirtualnej
- Marek Nowacki Przystanek Woodstok jako produkt turystyczny: jakość festiwalu a zadowolenie i lojalność uczestników
- Jacek Borzyszkowski Ocena krótkoterminowych efektów organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012. Przykład rynku turystycznego Gdańska
- Marek W. Kozak Wpływ megaimprezy sportowej na rozwój turystyki
- Natalia Piechota, Piotr Zmyślony Mierzenie wpływu wydarzeń kulturalnych na gospodarkę lokalną
- Rafał Kasprzak Mechanizmy pomiaru oddziaływania wydarzeń na gospodarkę
- Anna Aleksandrowa Wspólna marka jako instrument wzmacniania pozycji rynkowej wydarzeń miejsc i regionów turystycznych
- Brigita Žuromskaite, Rūta Dačiulytė Rola średniowiecznych imprez w popularyzacji turystycznych regionów Litwy (na przykładzie Trok)
- Magdalena Woźniczko, Dominik Orłowski Festiwal Słowian i Wikingów na wyspie Wolin miejscem spotkań turystów z wczesnośredniowiecznymi zwyczajami kulinarnymi
- Magdalena Woźniczko, Tadeusz Jędrysiak Wpływ wydarzeń kulturalnych w muzeach skansenowskich w Polsce na rozwój ruchu turystycznego – badania własne
- Adam Hajduga, Łukasz Gaweł Święto szlaku kulturowego – zarządzanie, funkcje, cele, rezultaty. Na przykładzie Industriady na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego
- Rafał Sadownik, Agnieszka Wiechnik Renesans ludyczności – Carnaval Sztuk-Mistrzów w Lublinie: wydarzenie jako wizytówka miasta
- Jolanta Wojciechowska, Karolina Reczyńska Konkurs agroturystyczny „Złota Grusza” w województwie łódzkim wydarzeniem dla jego kreatorów i głównych „aktorów”
ZAGADNIENIA WSTĘPNE – ISTOTA WYDARZEŃ
OCENA I MIERZENIE EFEKTÓW WYDARZEŃ
WYDARZENIA JAKO FORMA PROMOCJI REGIONÓW, MIAST, OBIEKTÓW, IDEI
Recent Submissions
-
Dialog o istocie wydarzeń
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Rola karnawału i zjawiska „skarnawalizowanego” w turystyce
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Wydarzenia folklorystyczne – wybrane aspekty na przykładzie Hiszpanii
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Religijne wydarzenia masowe na przykładzie spotkań młodzieży chrześcijańskiej
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Festiwal Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi jako wydarzenie
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Festiwal Kultury Żydowskiej – megawydarzenie i flagowa atrakcja Krakowa. Ocena wydarzenia z wykorzystaniem metody etnografii wirtualnej
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Przystanek Woodstok jako produkt turystyczny: jakość festiwalu a zadowolenie i lojalność uczestników
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Ocena krótkoterminowych efektów organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012. Przykład rynku turystycznego Gdańska
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Wpływ megaimprezy sportowej na rozwój turystyki
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Mierzenie wpływu wydarzeń kulturalnych na gospodarkę lokalną
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Mechanizmy pomiaru oddziaływania wydarzeń na gospodarkę
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Wspólna marka jako instrument wzmacniania pozycji rynkowej wydarzeń miejsc i regionów turystycznych
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Rola średniowiecznych imprez w popularyzacji turystycznych regionów Litwy (na przykładzie Trok)
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Festiwal Słowian i Wikingów na wyspie Wolin miejscem spotkań turystów z wczesnośredniowiecznymi zwyczajami kulinarnymi
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Wpływ wydarzeń kulturalnych w muzeach skansenowskich w Polsce na rozwój ruchu turystycznego – badania własne
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Święto szlaku kulturowego – zarządzanie, funkcje, cele, rezultaty. Na przykładzie Industriady na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Renesans ludyczności – Carnaval Sztuk-Mistrzów w Lublinie: wydarzenie jako wizytówka miasta
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014) -
Konkurs agroturystyczny „Złota Grusza” w województwie łódzkim wydarzeniem dla jego kreatorów i głównych „aktorów”
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2014)