"Oddajemy do Państwa rąk kolejny, szósty już, tom monografii w serii „Kultura i Turystyka”. Tym razem opracowanie poświęcone jest identyfikacji i analizom obiektów i miejsc, w których zachodzi bezpośrednie zetknięcie turystów z kulturą odwiedzanego obszaru. Stąd podtytuł: „miejsca spotkań”. Współczesna turystyka kulturowa jest niezwykle zróżnicowana, wielowymiarowa, wynika bowiem z wyjątkowo zindywidualizowanych potrzeb i motywacji dzisiejszych turystów. Nic więc dziwnego, że i przestrzenie, w których dochodzi do spotkania podróżnych z kulturą odwiedzanego obszaru mają również bardzo różnorodny i dynamiczny charakter. Silna konkurencja na rynku czasu wolnego sprawia, że obok tradycyjnych (by nie rzec „starych”) atrakcji dla odwiedzających pojawiają się coraz to nowe obiekty i miejsca, oferujące jeszcze więcej przeżyć, wrażeń, emocji… Wymuszają to zresztą sami turyści zagubieni w nieustannej pogoni za oryginalnym, niepowtarzalnym doświadczeniem wakacyjnym. Charakterystykę tradycyjnych miejsc spotkań kultury i turystyki znajdą Państwo w rozdziałach 2. i 3. Zgromadzono w nich prace dotyczące przede wszystkim historycznych miast i placówek muzealnych. Autorzy, zarówno teoretycy, jak i praktycy z obu branż, na przykładach z Polski i Europy omawiają różne aspekty turystyki kulturowej w tych przestrzeniach. Analizie poddano m.in. miejską politykę turystyczną, fenomen turystycznych miast i miasteczek, aktualne trendy w polskim muzealnictwie czy nowe projekty i inwestycje muzealne. Rozdział 4. poświęcony jest prezentacji nowych miejsc spotkań kultury i turystyki, często niezwykłych, osobliwych, a nawet wręcz szokujących. Znalazły się wśród nich np. centra nauki i techniki, atrakcje industrialne, centra handlowo-rozrywkowe, cmentarze, a także miejsca opuszczone i niedostępne. Zgromadzone w publikacji rozważania oscylują przede wszystkim wokół problematyki efektywnego kształtowania atrakcyjnej, bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni spotkań – przestrzeni, która będzie sprzyjała wzbogacaniu przeżyć emocjonalnych i doświadczeń turysty w kontakcie z kulturą. Właśnie na emocje, wewnętrzne przeżycia i psychiczne satysfakcje, jako kluczowe elementy w postrzeganiu i ocenie atrakcji przez turystów, zwraca uwagę część autorów. Żyjemy wszak w epoce gospodarki doświadczeń… Opublikowane prace skłaniają także ku szerszym refleksjom, a na ich podstawie rodzi się wiele ważnych pytań. Wśród najbardziej frapujących można wymienić: Jak ewoluują najważniejsze motywy, potrzeby i wymagania współczesnych turystów kulturowych? Jaka jest jakość i autentyczność przeżyć turystycznych w sztucznie wykreowanych miejscach spotkań? Czy możliwa jest koegzystencja tradycyjnych i nowych atrakcji, czy też nowe atrakcje staną się „zabójczą” konkurencją dla tradycyjnych instytucji kultury? Czy nowe atrakcje zawsze oferują bezwartościową rozrywkę dla mało wymagających klientów? W jaki sposób, i czy w ogóle, można przeciwstawić się bezlitosnym prawom rynku (dyktatowi popytu)? Jak dalece skuteczne w przypadku tradycyjnych atrakcji jest stosowanie benchmarkingu czy redefiniowanie misji instytucji? Pierwszych prób odpowiedzi na te pytania można doszukiwać się w tekście. Na pełne i wyczerpujące trzeba chyba jednak będzie jeszcze trochę poczekać. Być może do następnego tomu z serii „Kultura i Turystyka”…"

[Wstęp redakcyjny]



Spis treści


Recent Submissions

View more