6. Kultura i turystyka – miejsca spotkań
Browse by
"Oddajemy do Państwa rąk kolejny, szósty już, tom monografii w serii
„Kultura i Turystyka”. Tym razem opracowanie poświęcone jest identyfikacji
i analizom obiektów i miejsc, w których zachodzi bezpośrednie zetknięcie
turystów z kulturą odwiedzanego obszaru. Stąd podtytuł: „miejsca
spotkań”.
Współczesna turystyka kulturowa jest niezwykle zróżnicowana, wielowymiarowa,
wynika bowiem z wyjątkowo zindywidualizowanych potrzeb
i motywacji dzisiejszych turystów. Nic więc dziwnego, że i przestrzenie,
w których dochodzi do spotkania podróżnych z kulturą odwiedzanego obszaru
mają również bardzo różnorodny i dynamiczny charakter. Silna konkurencja
na rynku czasu wolnego sprawia, że obok tradycyjnych (by nie
rzec „starych”) atrakcji dla odwiedzających pojawiają się coraz to nowe
obiekty i miejsca, oferujące jeszcze więcej przeżyć, wrażeń, emocji… Wymuszają
to zresztą sami turyści zagubieni w nieustannej pogoni za oryginalnym,
niepowtarzalnym doświadczeniem wakacyjnym.
Charakterystykę tradycyjnych miejsc spotkań kultury i turystyki znajdą
Państwo w rozdziałach 2. i 3. Zgromadzono w nich prace dotyczące przede
wszystkim historycznych miast i placówek muzealnych. Autorzy, zarówno
teoretycy, jak i praktycy z obu branż, na przykładach z Polski i Europy
omawiają różne aspekty turystyki kulturowej w tych przestrzeniach. Analizie
poddano m.in. miejską politykę turystyczną, fenomen turystycznych
miast i miasteczek, aktualne trendy w polskim muzealnictwie czy nowe
projekty i inwestycje muzealne.
Rozdział 4. poświęcony jest prezentacji nowych miejsc spotkań kultury
i turystyki, często niezwykłych, osobliwych, a nawet wręcz szokujących.
Znalazły się wśród nich np. centra nauki i techniki, atrakcje industrialne,
centra handlowo-rozrywkowe, cmentarze, a także miejsca opuszczone i niedostępne.
Zgromadzone w publikacji rozważania oscylują przede wszystkim wokół
problematyki efektywnego kształtowania atrakcyjnej, bezpiecznej i przyjaznej
przestrzeni spotkań – przestrzeni, która będzie sprzyjała wzbogacaniu przeżyć emocjonalnych i doświadczeń turysty w kontakcie z kulturą.
Właśnie na emocje, wewnętrzne przeżycia i psychiczne satysfakcje, jako
kluczowe elementy w postrzeganiu i ocenie atrakcji przez turystów, zwraca
uwagę część autorów. Żyjemy wszak w epoce gospodarki doświadczeń…
Opublikowane prace skłaniają także ku szerszym refleksjom, a na ich
podstawie rodzi się wiele ważnych pytań. Wśród najbardziej frapujących
można wymienić: Jak ewoluują najważniejsze motywy, potrzeby i wymagania
współczesnych turystów kulturowych? Jaka jest jakość i autentyczność
przeżyć turystycznych w sztucznie wykreowanych miejscach spotkań?
Czy możliwa jest koegzystencja tradycyjnych i nowych atrakcji, czy też nowe
atrakcje staną się „zabójczą” konkurencją dla tradycyjnych instytucji
kultury? Czy nowe atrakcje zawsze oferują bezwartościową rozrywkę dla
mało wymagających klientów? W jaki sposób, i czy w ogóle, można przeciwstawić
się bezlitosnym prawom rynku (dyktatowi popytu)? Jak dalece
skuteczne w przypadku tradycyjnych atrakcji jest stosowanie benchmarkingu
czy redefiniowanie misji instytucji?
Pierwszych prób odpowiedzi na te pytania można doszukiwać się
w tekście. Na pełne i wyczerpujące trzeba chyba jednak będzie jeszcze
trochę poczekać. Być może do następnego tomu z serii „Kultura i Turystyka”…"
[Wstęp redakcyjny]
Spis treści
- Marek Nowacki Jakość i autentyczność: czy jedno wyklucza drugie?
- Andrzej Stasiak, Bogdan Włodarczyk Miejsca spotkań kultury i turystyki
- Bartłomiej Walas Rola logo miejsca docelowego w komunikacji marketingowej w świetle badań
- Robert Faracik Miasta historyczne Europy Środkowej: wspólne dziedzictwo a możliwości rozwoju turystyki na wybranych przykładach
- Anna Aleksandrowa, Ekaterina V. Aigina Modern forms of cultural tourism organization in Moscow
- Andrzej Kowalczyk Kultura, nauka i rozrywka w miejskiej polityce turystycznej
- Krzysztof Skalski Cittaslow – światowa sieć miast dobrego życia a turystyka kulturowa
- Monika Mikołajczyk Gdańsk Jana Heweliusza – turystyczny fenomen jedności miejsca, kultury i nauki
- Magdalena Duda-Seifert, Adam Raciborski Poaugustiański zespół klasztorny w Żaganiu jako produkt turystyczny?
- Dorota Folga-Januszewska . Turystyka kulturowa i nowe muzea w Polsce
- Łucja Piekarska-Duraj, Piotr Idziak Małe muzea jako miejsce spotkań istotnych
- Zygmunt Kruczek Skansen Archeologiczny „Karpacka Troja” – Kreacja nowej atrakcji turystycznej i ocena jej jakości
- Anna Nadolska Muzeum na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy – rewitalizacja, kultura, turystyka
- Katarzyna Duda-Gromada
Muzeum multimedialne jako miejsce spotkań – wybrane aspekty (na przykładzie muzeów piwowarstwa)
- Joanna Kucharska Centrum Nauki Kopernik w Warszawie miejscem spotkań
- Magdalena Banaszkiewicz Ogród Doświadczeń w Krakowie – miejsce spotkań z człowiekiem i nauką
- Jolanta Nölle Wykorzystanie obiektów przemysłowych do celów kulturalnych i turystycznych na przykładzie kompleksu przemysłowego Kopalni i Koksowni Zollverein w Essen
- Marzena Makowska-Iskierka Centra handlowe nowymi turystyczno-kulturalno-rekreacyjnymi atrakcjami Łodzi
- Sławoj Tanaś Cmentarz jako przestrzeń spotkań
- Robert Wiluś, Michał Duda Obiekty opuszczone jako atrakcje turystyczne Łodzi
- Karolina Fidyk „W taki sposób możesz zobaczyć je tylko raz” – prezentacja zabytków niedostępnych
- Jacek Kaczmarek, Karolina Piotrowska Literacka interpretacja dziedzictwa łódzkich Żydów na podstawie koncepcji miejsc zapośredniczonych
- Magdalena Woźniczko, Tadeusz Jędrysiak Miejsca spotkań zapomnianego dziedzictwa kulturowego mennonitów na ziemiach polskich
MIEJSCA SPOTKAŃ – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE
MIEJSCA SPOTKAŃ – PRZESTRZEŃ MIEJSKA
MIEJSCA SPOTKAŃ – PRZESTRZEŃ MUZEÓW
MIEJSCA SPOTKAŃ – PRZESTRZENIE NOWE, NIEZWYKŁE I OSOBLIWE
Recent Submissions
-
Gdańsk Jana Heweliusza – turystyczny fenomen jedności miejsca, kultury i nauki
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Poaugustiański zespół klasztorny w Żaganiu jako produkt turystyczny?
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Turystyka kulturowa i nowe muzea w Polsce
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Jakość i autentyczność: czy jedno wyklucza drugie?
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Miejsca spotkań kultury i turystyki
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Rola logo miejsca docelowego w komunikacji marketingowej w świetle badań
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Miasta historyczne Europy Środkowej: wspólne dziedzictwo a możliwości rozwoju turystyki na wybranych przykładach
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Modern forms of cultural tourism organization in Moscow
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Kultura, nauka i rozrywka w miejskiej polityce turystycznej
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Cittaslow – światowa sieć miast dobrego życia a turystyka kulturowa
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Małe muzea jako miejsce spotkań istotnych
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Skansen Archeologiczny „Karpacka Troja” – Kreacja nowej atrakcji turystycznej i ocena jej jakości
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Muzeum na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy – rewitalizacja, kultura, turystyka
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Muzeum multimedialne jako miejsce spotkań – wybrane aspekty (na przykładzie muzeów piwowarstwa)
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Centrum Nauki Kopernik w Warszawie miejscem spotkań
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Ogród Doświadczeń w Krakowie – miejsce spotkań z człowiekiem i nauką
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Wykorzystanie obiektów przemysłowych do celów kulturalnych i turystycznych na przykładzie kompleksu przemysłowego Kopalni i Koksowni Zollverein w Essen
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Centra handlowe nowymi turystyczno-kulturalno-rekreacyjnymi atrakcjami Łodzi
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Cmentarz jako przestrzeń spotkań
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013) -
Obiekty opuszczone jako atrakcje turystyczne Łodzi
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2013)