Turyzm/Tourism 2013, 23/2
Browse by
SPIS TREŚCI - CONTENT
Wstęp RedakcjaIntroduction The Editors
-
Historia architektury i sztuki w kontekście sposobu jej poznawania przez turystów
Sylwia Kaczmarek
The History of Architecture and Art and How It Is Seen by Tourists
-
Wykorzystanie biografii urlopowo-wakacyjnej w badaniach przestrzeni turystycznej w ujęciu pokoleniowym
Joanna Kowalczyk-Anioł
The Use of Holiday Biography in Generation-Based ‘Tourism Space’ Research
-
Miejsce muzeów w turystyce kulturowej w Polsce
Beata Krakowiak
Museums in Cultural Tourism in Poland
-
Konsekwencje przestrzenno-fizjonomiczne urbanizacji turystycznej w łódzkim obszarze metropolitalnym
Marzena Makowska-Iskierka
Spatial and Morphological Effects of Tourism Urbanisation in the Łódź Metropolitan Area
-
Zasoby kultury ludowej jako komponent przestrzeni turystycznej
Justyna Mokras-Grabowska
Folk Culture Resources as a Component of Tourism Space
-
Funkcja turystyczna zamków państwa zakonu krzyżackiego w granicach Polski
Łukasz Musiaka
The Tourism Function of the Castles of the Knights of the Teutonic Order in Poland
-
Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń
Andrzej Stasiak
New Spaces and Forms of Tourism in Experience Economy
Artykuły - Articles
Sylwia Kaczmarek
Joanna Kowalczyk-Anioł
Beata Krakowiak
Marzena Makowska-Iskierka
Justyna Mokras-Grabowska
Łukasz Musiaka
Andrzej Stasiak
Recent Submissions
-
The Tourism Function of the Castles of the Knights of the Teutonic Order in Poland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014-10-08)The author’s main objective is to define the level of development of the tourism function of the Teutonic Order castles found in the area of contemporary Poland. The author has taken into account both well-preserved and ... -
New Spaces and Forms of Tourism in Experience Economy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014-10-08)One of the best known economic theories of the early 21st c. is Pine & Gilmore’s of the experience economy (1999). This is nothing new for the tourism industry which has always been selling emotions, dreams and memories ... -
Folk Culture Resources as a Component of Tourism Space
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014-10-08)The paper concerns folk tourism - describes the mutual relations between folk culture and tourism and the main mechanisms of the commercialization of cultural heritage. Moreover it locates folk culture resources in tourism ... -
Spatial and Morphological Effects of Tourism Urbanisation in the Łódź Metropolitan Area
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014-10-08)The article presents the effects of urbanisation that took place from 1979 to 2004, on the space of tourism areas in the rural-urban fringe of the Łódź Metropolitan Area. The study concerns morphological changes, i.e. land ... -
Museums in Cultural Tourism in Poland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014-10-08)The article presents the museums, their potential and their significance for cultural tourism in Poland. Its aims are achieved through a presentation of registered national museums, ‘monuments of history’, museum buildings ... -
The Use of Holiday Biography in Generation-Based ‘Tourism Space’ Research
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014-10-08)The article presents the concept of generation-based ‘tourism space’ research using the holiday biography method. The author refers to her earlier research conducted among three generations of Łodź families. She discusses ... -
The History of Architecture and Art and How It Is Seen by Tourists
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014-10-08)The article presents the relation between the presence of works of art (buildings, sculptures, paintings) at different locations in the world, and tourism. The main theoretical and practical questions include the following: ... -
Konsekwencje przestrzenno-fizjonomiczne urbanizacji turystycznej w łódzkim obszarze metropolitalnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The article presents the effects of urbanisation that took place from 1979 to 2004, on the space of tourism areas in the rural-urban fringe of the Łódź Metropolitan Area. The study concerns morphological changes, i.e. land ... -
Miejsce muzeów w turystyce kulturowej w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The article presents the museums, their potential and their significance for cultural tourism in Poland. Its aims are achieved through a presentation of registered national museums, ‘monuments of history’, museum buildings ... -
Wykorzystanie biografii urlopowo-wakacyjnej w badaniach przestrzeni turystycznej w ujęciu pokoleniowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The article presents the concept of generation-based ‘tourism space’ research using the holiday biography method. The author refers to her earlier research conducted among three generations of Łodź families. She discusses ... -
Historia architektury i sztuki w kontekście sposobu jej poznawania przez turystów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The article presents the relation between the presence of works of art (buildings, sculptures, paintings) at different locations in the world, and tourism. The main theoretical and practical questions include the following: ... -
Funkcja turystyczna zamków państwa zakonu krzyżackiego w granicach Polski
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Głównym celem artykułu jest określenie stopnia rozwoju funkcji turystycznej zamków powstałych na terenie dawnego państwa krzyżackiego w granicach współczesnej Polski. Pod uwagę wzięto zarówno obiekty dobrze zachowane lub ... -
Zasoby kultury ludowej jako komponent przestrzeni turystycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł jest próbą syntezy informacji dotyczących rozwoju turystyki folklorystycznej – opisuje wzajemne relacje pomiędzy kulturą ludową i turystyką, mechanizmy komercjalizacji dziedzictwa kulturowego oraz umiejscawia ... -
Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Jedną z najgłośniejszych gospodarczych teorii początku XXI w. jest koncepcja ekonomii doświadczeń B. PINE’A I J. GILMORE’A (1999). Dla branży turystycznej nie jest to nic nowego – od zawsze sprzedaje przecież emocje, ...