Logopaedica Lodziensia 06/2022
Browse by
Spis treści
1.Diagnoza i terapia zaburzeń percepcji słuchowej u 65‑letniej kobietyJustyna Antczak‑Kujawin
2.Alalia (zaburzenie) a opóźnienie rozwoju mowy. Czy, jak i kiedy możliwe jest ich rozróżnienie?
Ewa Bielenda Mazur
3.Zachowania językowe i komunikacyjne osób ze spektrum autyzmu w wybranych filmach fabularnych
Izabela Ejsmunt‑Wieczorek
4.SLI czy DLD? Zmiany w terminologii zaburzeń mowy o niejednoznacznej etiologii w kontekście polskiego prawa oświatowego
Ewa Gacka
5.Wpływ afazji pierwotnie postępującej na możliwość dokonywania kategoryzacji semantycznej
Renata Gliwa‑Patyńska
6.Zaburzenia głosu a trema przed występem. Skala samopoczucia dzieci i młodzieży przed występem – walidacja narzędzia badawczego
Kamil Jaros
7.Przyczyny niepowodzeń w tworzeniu wypowiedzi narracyjnych w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Urszula Jęczeń
8.Perspektywa klienta w giełkocie
Monika Kaźmierczak
9.Umiejętności narracyjne dzieci i młodzieży z padaczką. Badania własne
Marlena Kurowska
10.Zmysł smaku – istota, zaburzenia, diagnoza, terapia (na przykładzie logopedy pracującego z dziećmi)
Renata Marciniak-Firadza
11.Stan kompetencji i sprawności językowej 6‑letniego chłopca z sieroctwem społecznym. Studium porównawcze
Karolina Małocha-Pytlak
12.Nagłe wystąpienia zawrotów głowy pochodzenia obwodowego po doznanym urazie głowy. Prezentacja przypadku
Jurek Olszewski
13.Podstawowe aspekty diagnozy dziecka z zaburzeniem językowym
Anna Paluch, Elżbieta Drewniak- Wołosz
14.O kształceniu logopedów w zakresie dyslalii. Nowe wyzwania
Danuta Pluta-Wojciechowska
15.DLD (SLI) a ASD w kontekście logopedycznej diagnozy różnicowej
Elżbieta Sadowska
16.Ocena słuchu fonematycznego dziecka z alalią prolongatą. Studium przypadku
Julita Sobańska
17.Spektrum autyzmu a afazja rozwojowa. Porównanie rozwoju języka
Zbigniew Tarkowski, Monika Wójcik, Magdalena Lech
18.Personal Appraisals of Support from the Perspective of Polish, Slovak, and American Children Who Stutter
Mary Weidner, Katarzyna Węsierska, Hana Laciková, Hilda Sønsterud, Signhild Skogdal, Kristin Åmodt, Kathleen Scaler Scott, Craig Coleman
19.Recenzja książki Katarzyny Sedivy-Mączka, Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2019, ss. 143, ISBN 978-83-8084-395-0
Danuta Grzesiak-Witek
Recent Submissions
-
Recenzja książki Katarzyny Sedivy-Mączka, Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2019, ss. 143, ISBN 978-83-8084-395-0
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30) -
Spektrum autyzmu a afazja rozwojowa. Porównanie rozwoju języka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The study involved 37 children with an autism spectrum disorder and 12 children with developmental aphasia, aged 2,6 to 8,1. They were assessed using the Sentence Comprehension Test, the Speech Therapy Screening Test and ... -
Personal Appraisals of Support from the Perspective of Polish, Slovak, and American Children Who Stutter
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Limited research exists about what children who stutter perceive to be helpful and unhelpful listener supports, and no known research exists cross‑culturally. Such information is necessary to better inform clinical ... -
Ocena słuchu fonematycznego dziecka z alalią prolongatą. Studium przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Phonemic hearing allows you to properly decode the meaning of words, recognize syllables and differentiate sounds, ensuring the reception of speech sounds based on the activities of reception, differentiation, differentiation ... -
DLD (SLI) a ASD w kontekście logopedycznej diagnozy różnicowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Changes in terminology included in the largest classification systems and the latest results of research on the linguistic functioning of people with DLD (SLI) and ASD indicate the need to revise the differential speech ... -
O kształceniu logopedów w zakresie dyslalii. Nowe wyzwania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The following study refers to the issue of education in the field of phoneme implementation disorders, which is one of the important elements of the program of speech therapy – postgraduate studies. The author refers to ... -
Podstawowe aspekty diagnozy dziecka z zaburzeniem językowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)It takes time to diagnose a child with DLD, is an interdisciplinary process. This especially refers to the differentiation between speech delay and impaired language development. Due to the multiplicity of diagnostic terms ... -
Nagłe wystąpienia zawrotów głowy pochodzenia obwodowego po doznanym urazie głowy. Prezentacja przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Sudden dizziness attacks need to be diagnosed by multidisciplinary team of health professionals, including neurologist, otolaryngologist but also internist, cardiologist, and ophthalmologist. This is the case of a ... -
Stan kompetencji i sprawności językowej 6‑letniego chłopca z sieroctwem społecznym. Studium porównawcze
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)In the medical, psychological, and pedagogical literature it is emphasized that the lack of satisfying the basic psychological needs of a child affects its somatic development, causes disturbances in the emotional sphere, ... -
Zmysł smaku – istota, zaburzenia, diagnoza, terapia (na przykładzie logopedy pracującego z dziećmi)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The sense of taste itself is often underestimated in scientific considerations. The aim of the article is to describe the sense of taste (anatomy, physiology, functions, etiology, classification of taste disorders, ... -
Perspektywa klienta w giełkocie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)In a speech disorder like cluttering, we need to consider the client’s perspective. This article presents the assumptions of evidence‑based speech therapy, with particular emphasis on the third pillar of Evidence Based ... -
Umiejętności narracyjne dzieci i młodzieży z padaczką. Badania własne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The study presents a fragment of my own research conducted since 2017 on speech and language disorders recorded in children and adolescents with anatomical and/or functional changes within the central nervous system (CNS). ... -
Przyczyny niepowodzeń w tworzeniu wypowiedzi narracyjnych w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The paper discusses the problems of narrative from the developmental perspective and in logopedic examinations. It attempts to closely examine the causes of failures to produce narrative utterances in the group of people ... -
Zaburzenia głosu a trema przed występem. Skala samopoczucia dzieci i młodzieży przed występem – walidacja narzędzia badawczego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Stage fright is one of the most common phenomena before performance. An important reason for measuring stage fright is negative impact on the health and voice production of children and youth. There are theories in world ... -
Wpływ afazji pierwotnie postępującej na możliwość dokonywania kategoryzacji semantycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The aim of the study was to assess the possibility of performing categorical, semantic verification by a patient diagnosed with primary aphasia with the speech‑language variant. The study used the method of clinical ... -
SLI czy DLD? Zmiany w terminologii zaburzeń mowy o niejednoznacznej etiologii w kontekście polskiego prawa oświatowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The article has been devoted to speech disorders of unclear ambiguous cause. There are many alternative terms for this type of language communication disorder in the literature. One of them is SLI (specific language ... -
Zachowania językowe i komunikacyjne osób ze spektrum autyzmu w wybranych filmach fabularnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Language and speech are essential in every human being’s life. People acquire linguistic competences from the early years that help them build grammatically correct phrases and linguistic skills thanks to which, they can ... -
Alalia (zaburzenie) a opóźnienie rozwoju mowy. Czy, jak i kiedy możliwe jest ich rozróżnienie?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The article deals with the topic of the differential diagnosis between delay in speech development, which has no consequences in the future, and the situation when it is a symptom of a disorder that accompanies a person ... -
Diagnoza i terapia zaburzeń percepcji słuchowej u 65‑letniej kobiety
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The article presents a case study of a 65‑year‑old woman with age‑related hearing loss and auditory processing disorders. The results of diagnosis and training of auditory, visual and motor functions using the assumptions ...