Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 29
Browse by
Recent Submissions
-
Gramatyka w praktyce i teorii. O serii podręczników do nauki języka polskiego jako obcego Gramatyka dla praktyka. Funkcjonalne ćwiczenia gramatyczne z języka polskiego jako obcego dla obcokrajowców na poziomie A1, A2, B1
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the review is the critical analysis of a series of grammar textbooks Gramatyka dla praktyka by Kamila Dembińska, Karolina Fastyn-Pleger, Agnieszka Małyska and Marta Ułańska. The author discusses the methodological ... -
Po co amerykańskiemu logopedzie język i kultura polska? Kilka refleksji na marginesie projektu „Polska brzmi znajomo”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article collects and summarizes conclusions and reflections from the implementation of the project Poland Sounds Familiar. The project is an interesting example of the use of knowledge and skills in the field of Polish ... -
Stereotypy etniczne we współczesnej kulturze. Uwagi po lekturze książki „O Polakach i Słoweńcach – w kręgu językowo-kulturowych stereotypów” autorstwa Marii Wacławek i Marii Wtorkowskiej (Lublana 2022)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the review article is to critically analyze and evaluate the scientific monograph by Maria Wacławek and Maria Wtorkowska entitled: About Poles and Slovenes – in the circle of linguistic and cultural stereotypes, ... -
Tematyka mniejszości etnicznych w ujęciu glottodydaktycznym – rozważania teoretyczne i badanie ankietowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the article was to present the issue of ethnic minorities in Poland in the context of teaching Polish language and culture as foreign ones. The text describes the most important aspects related to such communities ... -
Czy polszczyzna odziedziczona jest językiem zagrożonym?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)Languages can be categorized in different ways. In the article, I refer to their vitality, bearing in mind, above all, Polish as a heritage language. I am trying to answer the question whether it is an endangered language. ... -
Uwagi o (nie)istniejących formach rodzajowych czasownika i ich miejscu w nauczaniu jpjo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is devoted to neuter forms of the verb of the 1st and 2nd person singular in the past tense (as well as the so-called future complex tense and conditional mood). Its purpose was to investigate whether these ... -
Ustne strategie komunikacyjne stosowane przez Anglika uczącego się języka polskiego jako obcego. Studium przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)In this article, the author presents and discusses a few compensatory and interactive communication strategies. The language material comes from five classes at the A2 level. These classes were recorded and the transcripts ... -
Analiza potrzeb językowych a dydaktyka polszczyzny zawodowej i specjalistycznej z perspektywy języka medycznego. Badanie pilotażowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The contemporary labor market requires the use foreign languages in various contexts, which are often very specific and typical for particular projects or positions. Analysis of language needs has grown to become more ... -
Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu języka polskiego jako obcego – głos w dyskusji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is a voice in the discussion on teaching Polish word formation as a foreign language. The author notes that in teaching Polish as a foreign language, there are two positions regarding teaching derivations: ... -
Studium porównawcze testów biegłości językowej w części Rozumienia ze słuchu (poziom B1)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The subject matter of the description and analyses in this article is the testing of listening comprehension proficiency as a part of standardized proficiency tests whose function is to determine and evaluate the language ... -
Komunikacyjny start. O zależności występowania form adresatywnych w podręcznikach do języka polskiego jako obcego od ich koncepcji metodycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article discusses the relationship between the occurrence and representation of forms of address in contemporary coursebooks for teaching Polish as a foreign language at A0–B1 levels with their methodical concept. The ... -
Glottodydaktyczne spotkania z Olgą Tokarczuk i jej twórczością. Opis wybranych form włączania treści literackich do nauczania języka polskiego jako obcego studentów zagranicznych na kierunkach humanistycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article discusses Polish as a foreign language (PFL) classes using the method of teacher introspection and a study of two cases of didactic events. Their participants were humanists: foreign students of the Faculty of ... -
Interkomprehensja w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo) Słowian wschodnich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is devoted to the learning and teaching of Polish as a foreign language based on the lexical and grammatical similarities between Polish and East Slavic languages. After an introduction to the theoretical scope ... -
Klasyka polskiej powieści w działaniach językowych na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article concerns the incorporation of literary texts for foreign language learning. It consists of two sections. In the first section, the theoretical considerations are focusing on issues related to literature’s place ... -
Wzorce gatunkowe a kształcenie w zakresie form wypowiedzi pisemnych w wybranych pomocach dydaktycznych przygotowujących do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article focuses on text forms required at the B1 level of state certificate exam in Polish as a foreign language (module Pisanie – test for adult candidates). It discusses how these forms are presented in three textbooks ... -
Wykorzystanie biografii lokalnych na lekcjach jpjo na przykładzie biografii Ludwika Zamenhofa
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article focuses on the use of local biographies in Polish as a foreign language classroom, illustrated through Ludwik Zamenhof’s biography. The need of changing the perspective on the role of the biography’s in teaching ... -
Tekst publicystyczny w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2. Elementy systemu komunikowania publicznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is the second part of a cycle on the use of journalistic text in developing communication competence in receiving public messages at C2 level. The first part of the article presents the theory of public ... -
Reportaż jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie reportaży Ryszarda Kapuścińskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the article is to show reportage as a genre of speech to be used in teaching Polish as a foreign language in the context of genre studies. The author assumes that reportage used in teaching Polish to foreigners, ... -
Fenomen kłamstwa jako inspiracja do stworzenia zadań na zajęcia jpjo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)Lying is a phenomenon that affects everyone, regardless of gender, origin, occupation, social status or interests. It has been investigated from a wide range of research perspectives, and each of them pays attention to ... -
Tłumaczenie jako prymarne narzędzie glottodydaktyczne w kształceniu translatologicznym. Uwagi wstępne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of this article is to outline the problem of foreign language teaching in translation studies. The author postulates that translation should be an integral part of not only traditional translation classes, but also ...