Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 28
Browse by
SPIS TREŚCI
1. Praktyka (glotto)dydaktyczna z perspektywy naukowej: poszukiwanie nowych inspiracji, rozwiązań i metod w procesie kształceniaEdyta Pałuszyńska, Mateusz Gaze
2.Poziom B2 jako węzłowy etap w osiąganiu biegłości językowej
Anna Seretny, Ewa Lipińska
3. Sposób testowania znajomości aspektu w państwowych egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na poziomie B1 w świetle nowych badań nad dokonanością/niedokonanością czasownika
Beata Terka
4. The intercultural encounter as a communicative event subject to mediation
Grażyna Zarzycka
5. Rozwijanie kompetencji międzykulturowej za pomocą książek o Polsce napisanych przez cudzoziemców
Justyna Zych
6. Photovoice jako metoda badania potrzeb językowych i szkoleniowych. Studium przypadku
Karolina Zioło-Pużuk
7. Rodzaj gramatyczny w polszczyźnie i w językach wschodniosłowiańskich. Rozważania na marginesie biernika
Wiesław T. Stefańczyk
8. Nauczanie polskiej deklinacji i składni w grupach wschodniosłowiańskich
Dominika Izdebska-Długosz
9. Interferencje leksykalne w wypowiedziach pisemnych Słowian ze Wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1)
Grażyna Przechodzka, Wiktorija Hudy
10. Sposoby zdobywania i przetwarzania informacji w ujęciu neurobiologicznym i kulturowym. Przykład studentów chińskich uczących się języka polskiego
Adriana Prizel-Kania
11. Polszczyzna uczniów arabskiego pochodzenia – studium porównawcze
Mateusz Gaze
12. Games in foreign language classrooms: Taiwanese students’ perspective
Natalia Tsai
13. Organizacja jednostki lekcyjnej oraz realizacja celów i zadań dydaktycznych na lekcjach języka polskiego w szkole dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących – o potrzebie podejścia glottodydaktycznego
Katarzyna Jachimowska
14. Język medycyny (medyczny) – dyskusja nad definicją
Paulina Oczko
15. O semantyczny wymiar słowotwórstwa w glottodydaktyce
Anna Seretny
16. Gramatyka z kulturą – o współczesnych ścieżkach nauczania gramatyki
Bartłomiej Maliszewski
17. Bramy przyszłości u Verne’a. Rozwijanie umiejętności opisu przedmiotu
Monika Válková Maciejewska
18. Funkcjonalne typy substytutów w strukturze okazjonalnych innowacji frazeologicznych: interpretacja z uwzględnieniem aspektu glottodydaktycznego
Julia Stefanyszyn
19. Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego)
Anna Dunin-Dudkowskva
20. Sport texts in teaching polish as a foreign language
Beata Grochala
21. Tekst publicystyczny w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2. Cechy medialnego dyskursu publicznego i politycznego
Edyta Pałuszyńska
22. Proporcja liczby wyrazów faktycznych i przeciętnych tekstu w kontekście siedmiostopniowej skali trudności jasnopis.pl
Tomasz Moździerz
23. Z glottodydaktycznego warsztatu. Aplikacja wiedzy o prawach człowieka na zajęciach z języka polskiego jako obcego na poziomie A1
Magdalena Jurewicz-Nowak
24. Potrzeby, możliwości i konteksty wprowadzenia do nauczania języka polskiego jako obcego treści związanych z prawami człowieka
Iwona Pałucka-Czerniak
25. Narzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej
Irena Chawrilska
26. Eduroom na lekcji języka polskiego jako obcego – wirtualny pokój zagadek
Paulina Kaźmierczak
27. Nauczanie języka polskiego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego a nowa (pandemiczna) rzeczywistość
Rafał Maćkowiak, Paula Góralczyk-Mowczan
Recent Submissions
-
Nauczanie języka polskiego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego a nowa (pandemiczna) rzeczywistość
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article is a continuation of research on the evaluation of Polish language classes conducted remotely at The School of Polish for Foreign Students of the University of Lodz. Conclusions from the surveys made it possible ... -
Eduroom na lekcji języka polskiego jako obcego – wirtualny pokój zagadek
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The aim of the article is to present the possibilities of using the technology of escape rooms in the teaching Polish a foreign language. The process of adapting for educational purposes this popular form of entertainment, ... -
Narzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article focuses on the use of the recently popular tools of critical thinking in didactics (distinguishing the tools from critical thinking) during the lessons of Polish as a foreign language in the era of remote ... -
Potrzeby, możliwości i konteksty wprowadzenia do nauczania języka polskiego jako obcego treści związanych z prawami człowieka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article discusses the introduction of subjects related to human rights to the language training cycle of foreigners studying Polish as a foreign language. The presented reflections are based on the results of projects ... -
Z glottodydaktycznego warsztatu. Aplikacja wiedzy o prawach człowieka na zajęciach z języka polskiego jako obcego na poziomie A1
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article deals with the issue of adaptation of knowledge about human rights in Polish as a foreign language at the beginner level. It presents the possibilities of using a foreign language as a tool to acquire knowledge ... -
Proporcja liczby wyrazów faktycznych i przeciętnych tekstu w kontekście siedmiostopniowej skali trudności jasnopis.pl
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The length of a text will be different depending on the choice of unit, if that should be the number of Actual Words (AW) or Average Words (APW, Moździerz 2020). The ratio of AW to APW in a text changes along with this ... -
Tekst publicystyczny w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2. Cechy medialnego dyskursu publicznego i politycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The main purpose of this article is to discuss the features of a selected type of didactic material, which is a spoken dialogic journalistic text from the media (in short: SDJTM). I assume that the proposed text type fulfils ... -
Sport texts in teaching polish as a foreign language
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)In this article I present the potential of media sport texts in terms of their utilisation in Polish as a foreign language classes. I discuss various definitions of text to indicate that it can constitute not only a ... -
Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article aims to emphasise the teaching of utterances representing Polish academic genres, mainly on academic courses of Polish as a foreign language. A large group of learners consists of candidates to Polish universities ... -
Funkcjonalne typy substytutów w strukturze okazjonalnych innowacji frazeologicznych: interpretacja z uwzględnieniem aspektu glottodydaktycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article deals with comprehensive research into phraseological innovations based on replacement of one or several components of the phraseological unit in modern Polish prosaic texts (36 works by 10 Polish writers). ... -
Bramy przyszłości u Verne’a. Rozwijanie umiejętności opisu przedmiotu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The general aim of the article is to describe a method of teaching textual competence to foreigners learning Polish, while the specific aim is to present a strategy of creating one of the forms of written expression, i.e., ... -
Gramatyka z kulturą – o współczesnych ścieżkach nauczania gramatyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)When developing grammar proficiency, language pragmatics (effectiveness of communication) are the primary focus, and the knowledge of grammar is perceived as a means of utterance creation, serving to implement specific ... -
O semantyczny wymiar słowotwórstwa w glottodydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)Learning word formation mechanisms (reception level) and acquiring the ability to use derivatives in communication (production level) is a vital issue for foreigners learning Polish, which lets them enlarge immensely their ... -
Język medycyny (medyczny) – dyskusja nad definicją
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The present text discusses the definition of the term Polish medical language for the purposes of language teaching. The article consists of six parts. First, the theoretical assumptions of teaching the Polish language of ... -
Organizacja jednostki lekcyjnej oraz realizacja celów i zadań dydaktycznych na lekcjach języka polskiego w szkole dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących – o potrzebie podejścia glottodydaktycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)In the article the author discusses lesson characteristics of selected classes at primary and secondary schools for deaf children. The research of lesson structure and the effects of learning goal and objective implementation ... -
Games in foreign language classrooms: Taiwanese students’ perspective
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The study has been designed in order to answer the growing demand for systematic implementation of English language games into FL curriculum at the university level. The purpose of this paper is to analyse how Taiwan-based ... -
Polszczyzna uczniów arabskiego pochodzenia – studium porównawcze
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The aim of this article is a comparative study of the Polish language of two students of Arabic origin who attend one of the high schools in Lodz. The comparison was made from two perspectives – from the perspective of the ... -
Sposoby zdobywania i przetwarzania informacji w ujęciu neurobiologicznym i kulturowym. Przykład studentów chińskich uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The subject of the article is the influence of neurobiological and cultural factors on the ways of acquiring and processing information, which in turn determine the choice of learning methods. The paper discusses the issue ... -
Interferencje leksykalne w wypowiedziach pisemnych Słowian ze Wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article presents an analysis of lexical interference errors made by Slavs from the East. The authors made an attempt to classify them and indicate the source of their occurrence. The source material consists of written ... -
Nauczanie polskiej deklinacji i składni w grupach wschodniosłowiańskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)In this paper, teaching Polish as a Foreign Language to adults from the east, that is, the inhabitants of former Soviet republics speaking Russian as their first or second language is used an example of the didactics of ...