Zagadnienia Rodzajów Literackich 2016, t. 59, nr 2 (118)
Przeglądaj według
Spis treści
- Anna Kwiatkowska: On the Verge of the (Un)Known: „Zero Hour” by Ray Bradbury and the Paintings of René Magritte
- Magdalena Kowalska: La forme de la litanie comme cadre: le cas du lai et d’autres genres littéraires médiévaux
- Maciej Kidawa, Maciej Maryl, Krzysztof Niewiadomski: Teksty elektroniczne w działaniu: typologia gatunków blogowych
- Kamila Gieba: Literatura dotycząca powojennych przesiedleń na tzw. Ziemie Odzyskane — przegląd koncepcji badawczych i próba definicji
- Magdalena Wąsowicz: Historie alternatywne w literaturze polskiej: typologia, tematyka, funkcje
-
Bernhard Siegert, „Cultural Techniques. Grids, Filters, Doors, and Other Articulations of the Real”, trans. G. Winthrop-Young, Fordham UP, New York 2015, ss. 265 (rec. Jarosław Płuciennik)
-
Dobrawa Lisak-Gębala, „Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii”, Universitas, Kraków 2016, ss. 376 (rec. Dagmara Pawlik)
-
Maciej Maryl, „_życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych”, IBL PAN, Warszawa 2015, ss. 469 (rec. Michał Wróblewski)
-
Agnieszka Przybyszewska, „Liberackość dzieła literackiego”, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2015, ss. 415 (rec. Michał Wróblewski)
- Katarzyna Kowalik: Pieśni Maldorora — nihilistyczna rewolucja nienawiści
- Rafał Siudziński: Louis-Ferdinand Céline — dziecko nienawiści
-
Otwieranie okien. Open access w przestrzeni Akademii [debata] (Jarosław Płuciennik, Tomasz Czapla, Ewa Bluszcz, Tomasz Piestrzyński, Anna Rolczak, Adrian Witczak, Michał Wróblewski)
Najnowsze pozycje
-
Dobrawa Lisak-Gębala, Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii, Universitas, Kraków 2016, ss. 376 [recenzja]
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016) -
Agnieszka Przybyszewska, Liberackość dzieła literackiego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2015, ss. 415 [recenzja]
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016) -
Maciej Maryl, _życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych, IBL PAN, Warszawa 2015, ss. 469 [recenzja]
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016) -
Pieśni Maldorora — nihilistyczna rewolucja nienawiści
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016) -
Louis-Ferdinand Céline — dziecko nienawiści
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016) -
Otwieranie okien. Open access w przestrzeni Akademii [debata]
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016) -
Historie alternatywne w literaturze polskiej: typologia, tematyka, funkcje
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016)Alternate history, the type of fiction which describes worlds in which history developed differently than in reality, is often depreciated as a subgenre of science–fiction. Yet Polish alternate history novels are in ... -
Teksty elektroniczne w działaniu: typologia gatunków blogowych
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016)This article presents an empirically generated typology of weblog genres based on the analysis of 322 popular Polish blogs. The analysis was informed by Carolyn Miller’s (1994) concept of genre as social action and was ... -
Literatura dotycząca powojennych przesiedleń na tzw. Ziemie Odzyskane — przegląd koncepcji badawczych i próba definicji
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016)The article is a review of selected concepts concerning Polish literature of post–war resettlement of so-called Recovered Territories (1945−1989). The review allows to characterize the literary narrative about postwar ... -
La forme de la litanie comme cadre: le cas du lai et d’autres genres littéraires médiévaux
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016)This paper aims to search for the traces of how the meter of lai interferes or cooperates with the form of a litany. The research will be conducted on the basis of medieval French literature from first paraphrases of ... -
On the Verge of the (Un)Known: Zero Hour by Ray Bradbury and the Paintings of René Magritte
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2016)The article discusses the correlation of ambience in Ray Bradbury’s science fiction short story Zero Hour and the paintings by a well-known Belgian Surrealist René Magritte. It specifies first the influences of Scuola ...