Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2018, Tom 6, Numer 1
Browse by
SPIS TREŚCI
1. WprowadzenieBOGUSŁAW ŚLIWERSKI
2. Introduction
BOGUSŁAW ŚLIWERSKI
STUDIA I ROZPRAWY
3. Tożsamość uniwersytetu w epoce niepewnościZBYSZKO MELOSIK
4. Ocena parametryczna jednostek naukowych w Polsce w roku 2017 w obszarze nauk humanistycznych i społecznych prowadzących badania naukowe i kształcenie akademickie w zakresie pedagogiki
JÓZEF GÓRNIEWICZ
5. Język teorii naukowych wyjaśniających procesy społeczne. Wprowadzenie w problematykę
KRZYSZTOF RUBACHA
6. Perspektywa rozwoju pedagogiki specjalnej w tyglu jej dualnego i dwoistego charakteru
ZENON GAJDZICA
7. Pedagogika resocjalizacyjna – w kierunku twórczej resocjalizacji
MAREK KONOPCZYŃSKI
8. Odpowiedzialność edukacji za kreowanie dialogu międzykulturowego
JERZY NIKITOROWICZ
9. Selekcyjna funkcja południowoafrykańskiego systemu edukacji w czasach apartheidu (1948–1994)
TOMASZ GMEREK
10. Education for development in the context of various theoretical approaches within educational sciences
ADNAN TUFEKČIĆ
11. Collaborative professional development and curriculum implementation: insights from program evaluation
CATHAL DE PAOR
PRACE Z WARSZTATU
12. Exploring the impact of changes in my practice on one pupil’s learning in mathematics. Joseph – A case studyANNE T. MULLIGAN
13. Competence of planning educational process in pre-service teacher training
ZDENKA GADUŠOVÁ, L’UBICA PREDANOCYOVÁ
DYSKUSJE / POLEMIKI / RECENZJE
14. Czy rzeczywiście jesteśmy skazani na edukacyjną porażkę? Pedagogika jako narzędzie wyzwolenia uciśnionych tego świataDOMINIK CHOJNOWSKI
15. Douglas Barnes ponownie odczytany…
TOMASZ ŁUKAWSKI
16. Recenzja: Bogusław Śliwerski, Habilitacja: Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017
ZBYSZKO MELOSIK
17. Recenzja: Zbyszko Melosik, Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza, WN UAM, Poznań 2016
MACIEJ BERNASIEWICZ
AKTUALIA / KRONIKA
18. Sprawozdanie z obchodów jubileuszu 50-lecia Zakładu Historii Wychowania WSE UAM w PoznaniuMICHAŁ NOWICKI
Recent Submissions
-
Selekcyjna funkcja południowoafrykańskiego systemu edukacji w czasach apartheidu (1948–1994)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article is an analysis of the selective function of education in South Africa during the apartheid period (1948–1994). It contains considerations regarding racial segregation practices and the role of education in ... -
Collaborative professional development and curriculum implementation: insights from program evaluation
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In its recent Communication, the European Commission calls for greater use of collaborative professional development for teachers in member states (European Commission 2017a). Although peer collaboration is gaining ground, ... -
Education for development in the context of various theoretical approaches within educational sciences
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The concept of education for development has been – next to other educational concepts – subject to many attempts of redefinition, which are often determined by different pragmatic and ideological postulates. Therefore, ... -
Perspektywa rozwoju pedagogiki specjalnej w tyglu jej dualnego i dwoistego charakteru
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article consists of four parts. The first part presents the developmental determinants of special education as a subdiscipline of pedagogy. The second opens with the thesis on the dual character of the development of ... -
Pedagogika resocjalizacyjna – w kierunku twórczej resocjalizacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article discusses the basic issues of Creative Social Rehabilitation against Classical Pedagogy of Social Rehabilitation. The author presents the theoretical concepts that are the roots of both Classical Pedagogy of ... -
Język teorii naukowych wyjaśniających procesy społeczne. Wprowadzenie w problematykę
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Two hypotheses were verified in the article. Arguments were found in favor of withdrawing from the classification of the data language indicating the behavioral and phenomenological language, approach for the separation ... -
Ocena parametryczna jednostek naukowych w Polsce w roku 2017 w obszarze nauk humanistycznych i społecznych prowadzących badania naukowe i kształcenie akademickie w zakresie pedagogiki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents the results of the parametric assessment of research units in the field of pedagogical research carried out in 2017. It outlines the principles and parameters of the assessment and its conditions. This ... -
Odpowiedzialność edukacji za kreowanie dialogu międzykulturowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The author points out that the idea of multiculturalism could not produce the expected effects, since the educational mechanisms of intercultural dialogue were not developed. In this context, the responsibility of education ... -
Recenzja: Zbyszko Melosik, Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza, WN UAM, Poznań 2016
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Recenzja: Bogusław Śliwerski, Habilitacja: Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Wprowadzenie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Sprawozdanie z obchodów jubileuszu 50-lecia Zakładu Historii Wychowania WSE UAM w Poznaniu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Introduction
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Competence of planning educational process in pre-service teacher training
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Currently, the Slovak system of education requires an increase in its quality, which is influenced by quality of teacher training. Pre-service education of teachers must respond to current requirements concerning their ... -
Exploring the impact of changes in my practice on one pupil’s learning in mathematics. Joseph – A case study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This case study emerged from Action Research involving Year 2 pupils. The purpose of the research was to examine the effect that changing my practice had on my pupils’ learning in mathematics. I focused on Joseph, a higher ... -
Douglas Barnes ponownie odczytany…
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Douglas Barnes addresses the problem of developing a culture of communication in the classroom. The main message of the publication is that “Speech enables us to direct thinking”. The author, repeating after Edward Sapir, ... -
Czy rzeczywiście jesteśmy skazani na edukacyjną porażkę? Pedagogika jako narzędzie wyzwolenia uciśnionych tego świata
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In this article I represent a radical approach to the existing capitalist system of exploitation. The purpose of my analysis is to extract from critical pedagogy its essential elements to undermine the basic assumptions ... -
Tożsamość uniwersytetu w epoce niepewności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article includes an analysis of the reconstruction of social functions of contemporary university with the category of uncertainty assumed as the axis of narration. A number of contexts were presented of creating a ...