Cera alabastrowa a cera opalona – współczesne praktyki opalania
Abstract
Jasna karnacja przez dziesięciolecia była synonimem piękna, wdzięku
i charakteryzowała kobiety z wyższych sfer. Kobiety pochodzące z niższych warstw społecznych,
pracujące fizycznie (np. na polu) naturalną koleją rzeczy miały cerę „ogorzałą” od słońca.
Opalenizna była charakterystyczną cechą dystynktywną przynależności społecznej. Na przestrzeni
wieków w kulturze zachodniej znaczenie opalenizny uległo przeobrażeniom. Obecnie synonimem
zdrowia, witalności i piękna jest cera opalona, mimo medycznego dyskursu ostrzegającego
przed negatywnymi konsekwencjami opalania. Osoby blade postrzegane są jako chore i słabe.
Pragnienie posiadania opalenizny jest silnie uwarunkowane kulturowo i charakterystyczne dla
przedstawicieli rasy białej.
Celem artykułu jest zaprezentowanie historycznych uwarunkowań postrzegania opalenizny
oraz prześledzenie współczesnych sposobów i praktyk zdobywania opalenizny. Wykorzystane zostaną
dostępne dane empiryczne obrazujące stosunek do kąpieli słonecznych i sztucznej opalenizny.
Zjawisko to okazuje się być słabo eksplorowane empirycznie, co utrudnia naukową analizę
zagadnienia. Prowadzone rozważania osadzone są w ramach socjologii ciała. Praktyki opalania
wpisują się w kontekst społeczeństwa konsumpcyjnego, zaś medyczny dyskurs skupiony wokół
korzyści i zagrożeń, mieści się w ramach kultury lęku. Throughout decades, light complexion was
a synonym of beauty, charm and was charac
-
teristic of women from upper classes. Women
from lower classes, who worked physically had
tanned skin. Thus, complexion was a distinc
-
tive feature of class affiliation.
At the turn of centuries within frames of the
Western culture there was a significant shift
in the perception of the tanned complexion.
Nowadays it is seen as a sign of health, vital
-
ity and the beauty. Persons with pale skin are
perceived as sick and weak. The desire to have
a sun tan is highly determined by the culture
and characteristic of the white race.
The aim of the paper is historical presen
-
tation of the sun tan perception as well as
tracing contemporary methods and practices
of getting sun tan. The paper presents avail
-
able empirical evidence that depicts attitudes
toward sun bathing as well as toward artifi
-
cial tan. As it is presented, the phenomenon
is poorly empirically explored, thus making
scientific analyses difficult. Reflections are
framed within sociology of the body. Tanning
practices are embedded in the context of the
consumption society while the medical dis
-
course focused around benefits and threats of
tanning is embedded on frames of the culture
of fear.
Collections
The following license files are associated with this item: