Rola franchisingu w rozwoju firmy na przykładzie Turcji
Abstract
Celem niniejszej pracy była analiza zjawiska rozwoju firmy poprzez franchising i kształtowania się rynku franchisingu oraz wykorzystanie jej wyników do weryfikacji zaprezentowanych w pracy hipotez na przykładzie wybranych, renomowanych sieci franchisingowych w Turcji, zarówno od strony dawców jak i biorców. W pracy przyjęto następującą hipotezę główną:
Uruchomienie działalności gospodarczej - w aktualnie coraz bardziej konkurencyjnej gospodarce narodowej i światowej - obliguje do posiadania innowacyjnego pomysłu na biznes, relatywnie wysokiego kapitału finansowego, sieci kontaktów biznesowych, wiedzy i zdolności menedżerskich; to wszystko zapewnia funkcjonowanie w ramach renomowanych sieci franchisingowych. Wyniki badań pozwoliły wysunąć wniosek, że rozwój firmy poprzez franczyzę pozwala jej osiągnąć zyski w relatywnie krótszym czasie oraz, dzięki wyższej rozpoznawalności marki i wysokich standardów, uzyskać docelowo lepszą pozycję rynkową. Ogromne znaczenie mają też dodatkowe wpływy w postaci opłat wstępnych i miesięcznych, co potwierdza przewagę tej nisko- lub wręcz bezkapitałowej formy rozwoju nad innymi. Także po zastosowaniu metody deskryptywnej (oceny przypadków - case study) autorka znalazła potwierdzenie trendów zaobserwowanych podczas przeprowadzania wywiadów ukierunkowanych i analizy ankiet. Szczególnie w Turcji, kraju o turbulentnych przemianach politycznych i ekonomicznych, sieci franchisingowe dają inwestorom i klientom poczucie względnego bezpieczeństwa i oferują wysoką jakość produktów. Jednocześnie tureckie systemy dedykują swoją ofertę także osobom młodym i o różnej zasobności portfela, dając im szansę na zdobycie doświadczenia na rynku pracy.