Show simple item record

dc.contributor.authorBorowiecki, Artur
dc.contributor.editorRadomski, Andrzej
dc.date.accessioned2018-03-02T06:32:06Z
dc.date.available2018-03-02T06:32:06Z
dc.date.issued2018-02
dc.identifier.issn1642-9826
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24188
dc.description.abstractWspółczesne seriale będące produktem telewizji jakościowej znacznie odbiegają od wzorców jakie zakorzeniły się w kulturze serialowej od czasów istnienia tego medium. Dawniej formaty telewizyjne były tematycznie podporządkowane wymogom ramówek telewizyjnych. Charakteryzowała je pięcioaktowa struktura z wymuszonymi przez stacje telewizyjne punktami kulminacyjnymi przed kolejnymi przerwami reklamowymi. Dominującym były seriale o konstrukcji epizodycznej zamknięte w jednym odcinku, których następstwem są obecnie szeroko rozpowszechnione procedurale. Dzisiaj w dobie post sieci i złożonej narracyjności dominuje trzyaktowa konstrukcja wątków serialowych. Osie fabularne nie są zakłócona przerwami reklamowymi a scenarzyści tworzą poszczególne historie nie ograniczając ich do pojedynczych odcinków serialowych. Jednak pomimo ich rozciągłości czasowej czasami na cały sezon czy jak w przypadku głównego wątku nawet całej serii ich przebiegi dramaturgiczne są zbliżone do konstrukcji wątków filmów fabularnych. Wyodrębniając poszczególne wątki serialowe czy to epizodyczne czy poboczne można zbadać ich przebiegi w oparciu o teorie dramaturgiczne poczynione na gruncie filmów fabularnych. O ile relikt przeszłości w postaci stricte epizodycznych narracji nadal może odbiegać od schematu trzyaktowego o tyle złożone narracyjnie wątki poboczne jak i główny charakteryzuje już trzyaktowa budowa. Obserwowana jest korelacja z paradygmatem Syda Fielda charakteryzowanego między innymi dwoma punktami zwrotnymi. Wyniki poczynionych obserwacji są przedstawione na przykładzie pierwszych sezonów trzech seriali wyprodukowanych w różnych okres telewizji jakościowej: Rodzina Soprano, Prawo ulicy, Breaking bad. Wszystkie trzy seriale reprezentują odmienny typ równowagi wielowątkowej. Począwszy od ukierunkowanej na epizodyczny typ opowiadania Rodziny Soprano poprzez skupionym na głównym bohaterze Breaking Bad kończąc na komplementarnych wątkach rozciągniętych na cały sezon serialu w Prawie ulicy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.relation.ispartofseriesKultura i Historia;32
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectwspółczesny serialpl_PL
dc.subjectnarracyjna złożonośćpl_PL
dc.subjectserial amerykańskipl_PL
dc.subjecttrzyaktowa budowapl_PL
dc.subjectnarracja ciągłapl_PL
dc.titleTrzyaktowa budowa głównych wątków serialowych jako podstawowy element konstrukcji współczesnego serialu dramatycznego.pl_PL
dc.title.alternativeThree-act structure of television series’ plots as the basic element of the construction of modern drama seriespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holderArtur Borowieckipl_PL
dc.page.number211-226pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAbsolwent Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego w Łodzi -Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze i Polityczne, oraz Wydziału Reżyserii Filmowej - Reżyseria Filmowa PWSFTViT im L. Schillera w Łodzi. Obecnie doktorant na Wydziale Filologicznym UŁ, gdzie zajmuje się badaniem strategii narracyjnych we współczesnych serialach amerykańskich.pl_PL
dc.referencesArystoteles (1988), Retoryka-Poetyka, przekł. H. Podbielski, Warszawa: Państwowypl_PL
dc.referencesFreytag Gustav (1986), Technique of the Drama, Translated by Elias J. MacEwan, Chicago: S.C. Riggs & Copl_PL
dc.referencesKarpiński Maciej (2006), Niedoskonale odbicie, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowepl_PL
dc.referencesKozloff Sarah (1998), ‘Teoria narracji a telewizja’ w: (red.) Robert C. Allen, (red. nauk.) Andrzej Gwóźdź, przeł. Edyta Stawowczyk, Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych. Kielce: Wydawnictwo Szumacherpl_PL
dc.referencesLewicki Arkadiusz (2011), Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiegopl_PL
dc.referencesMittel Jason (2006), ‘Narrative Complexity in Contemporary American Television’, The Velvet Light Trap: A Critical Journal of Film and Television: 58, University of Texas Press, ss. 29-40pl_PL
dc.referencesOstaszewski Jacek (2005) ‘fabuła’, w: Rafał Syska (red.) Słownik filmu, Warszawa: Zielona Sowapl_PL
dc.referencesRussin, Robin, William, Down (2009), Jak napisać scenariusz filmowy, przekł. Ewa Spirydowicz, Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzecpl_PL
dc.referencesSłowiński Janusz (1988) ‘wątek’, w: Janusz Słowiński (red) Słownik terminów literackich, Warszawa: Zakład Narodowy imienia Ossolińskichpl_PL
dc.referencesPolskatimes.pl (2013) ‘Gorejący krzew moralnego niepokoju. Agnieszka Holland kręci seriale’, online: http://www.polskatimes.pl/artykul/784508,gorejacy-krzewmoralnego-niepokoju-agnieszka-holland-kreci-seriale-video,id,t.html[dostęp:15.08.2017].pl_PL
dc.referencesBelivermag.com (2007) ‘David Simon’, online: http://www.believermag.com/issues/200708/?read=interview_simon [dostęp:15.08.2017]pl_PL
dc.contributor.authorEmailartur.borowiecki2@unilodz.eupl_PL
dc.relation.volume2pl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska