Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2017, Tom 4, Numer 1
Browse by
SPIS TREŚCI
-
Od redaktorów tomu
Danuta Urbaniak-Zając, Elżbieta Dubas, Marcin Kafar
-
O badaniach biograficznych krytycznie
Agnieszka Bron
-
Pedagogiczne badania biograficzne w Niemczech
Jutta Ecarius
-
Narracja a biograficzna perspektywa badawcza
Danuta Urbaniak-Zając
-
Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się
Elżbieta Dubas
-
Badacz wobec doświadczeń dorosłych w kontekście biograficznej perspektywy badawczej
Joanna Golonka-Legut, Martyna Pryszmont-Ciesielska
-
Narracyjne uczenie się człowieka dorosłego. Założenia teoretyczne
Emilia Mazurek
-
Udane procesy kształtowania w społeczeństwie sprzeczności. Możliwości oporu i rozsądku
Heinz Sünker
-
„Nienawidzę tej szkoły!” O odrzuceniu, niezrozumieniu i o tym, jak wiele zależy od człowieka
Iwona Kabzińska
-
W podwojonym cieniu. Zapiski z etnografii życia
Wojciech Józef Burszta
-
W kręgu transgeneracyjnych biografii naukowych. Zaczynając od Heleny Radlińskiej i Kazimiery Zawistowicz-Adamskiej
Marcin Kafar, Izabela Kamińska-Jatczak
-
Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe
Rita Braches-Chyrek
-
Daughter–Father Relationships. Biographical Research from a Feminist Perspective
Aneta Ostaszewska
-
Does Vocational Education at Regular Schools Matter? – A Longitudinal Case Study of Students’ Experiences with Vocational Orientation Programs
Sina-Mareen Köhler
-
„Otworzyło mi się wtedy okno na inny świat. Otworzyło mi to oczy na moje życie”. O wydarzeniach (punktach zwrotnych) inicjujących próby zerwania przez recydywistów z przestępczym stylem życia
Renata Szczepanik
-
Edukacyjne aspekty aktywności zawodowej na emeryturze w świetle dzienników Haliny Semenowicz – twórczyni i propagatorki pedagogiki Freineta w Polsce
Agata Szwech
-
Zyskiwanie samowiedzy poznawczej jako proces edukacyjny
Marcin Kafar
-
Łódzkie biograficzne konferencje andragogiczne
Wojciech Świtalski
Studia i rozprawy
Prace z warsztatu
Dyskusje i polemiki
Aktualia / kronika
Recent Submissions
-
„Nienawidzę tej szkoły!” O odrzuceniu, niezrozumieniu i o tym, jak wiele zależy od człowieka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The story of Krzyś (Chris), which the author reconstructed based on talks with a friend, shows the situation of the “class clown”, the boy suspected of having ADHD whom the doctors were unable to diagnose explicitly for ... -
Narracyjne uczenie się człowieka dorosłego. Założenia teoretyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The paper presents the main assumptions of the narrative learning theory developed by M. Carolyn Clark and Marsha Rossiter. The theory is based on the idea that people understand themselves as well as the changes over the ... -
Udane procesy kształtowania w społeczeństwie sprzeczności. Możliwości oporu i rozsądku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The starting point of the analyses is the conviction that there is a connection between social relations and the possibilities of human formation. The author justifies this view by referring to the analyses of other ... -
Badacz wobec doświadczeń dorosłych w kontekście biograficznej perspektywy badawczej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Looking at today’s research practices applied in the area of social sciences one can notice a clear interest in biography. Observation of the lives of individuals, (re)cognition of social micro worlds from the perspective ... -
Narracja a biograficzna perspektywa badawcza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Biography researchers notice an increase in the number of works referring to biographical research and a simultaneous decrease in their cognitive value. One of the reasons for this state of affairs is the misjudged conviction ... -
Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This article presents the results of the biographical research project titled “Learning from One’s Own Biography” conducted in the years 2008–2010. Learning from one’s own biography is an exemplification of biographical ... -
Pedagogiczne badania biograficzne w Niemczech
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Biographical research in educational sciences, using its methodology and methods, analyzes the processes of learning, education, formation and socialization to be able to justify on this basis the relationships between man ... -
O badaniach biograficznych krytycznie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In social sciences and humanities, a variety of approaches to biographical research are used. The question then arises what is appropriate and what is not? Which approach is worth using and why? This article looks at ... -
Łódzkie biograficzne konferencje andragogiczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Zyskiwanie samowiedzy poznawczej jako proces edukacyjny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article is an attempt to present the reflexive approach in its auto/biographic form. In this context, two representative reflexive essays featured in Volume 4 of the periodical “Educational Sciences. Interdisciplinary ... -
„Otworzyło mi się wtedy okno na inny świat. Otworzyło mi to oczy na moje życie”. O wydarzeniach (punktach zwrotnych) inicjujących próby zerwania przez recydywistów z przestępczym stylem życia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This article presents the findings from a biographical study of repeat offenders serving prison sentences. It focuses on the experiences of male participants, particularly the turning points in the ways in which the offenders ... -
Edukacyjne aspekty aktywności zawodowej na emeryturze w świetle dzienników Haliny Semenowicz – twórczyni i propagatorki pedagogiki Freineta w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)An important aspect that sets the framework for seeking educational potential in a biography of man is the combination of the learning process with the everyday world of life of an individual. Halina Semenowicz, writing ... -
Does Vocational Education at Regular Schools Matter? – A Longitudinal Case Study of Students’ Experiences with Vocational Orientation Programs
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This contribution presents results of a longitudinal qualitative study of young adults with different career plans and transition pathways. The central question of this study focuses on the relevance of vocational orientation ... -
Daughter–Father Relationships. Biographical Research from a Feminist Perspective
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This article aims to contribute to the debate about the reflection on biographical experiences, in particular, the relationship between daughter and father. It presents my research project devoted to young adult women, ... -
Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Biography and formation of human beings are interrelated research perspectives in which relationships between generations are quite significant. In social work (Soziale Arbeit), theories of formation and theories of biography ... -
W kręgu transgeneracyjnych biografii naukowych. Zaczynając od Heleny Radlińskiej i Kazimiery Zawistowicz-Adamskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article – focused on the exploration of the meanings of transgenerational scientific biographies – is a form of a dialogic conversation occurring between two members of the society of Łódź pedagogues. He – emerged in ... -
W podwojonym cieniu. Zapiski z etnografii życia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The paper is an attempt to present the idea of an ethnography of life understood as a formative narrative on the shaping of one’s identity diachronically as well as from the perspective of key metaphors penetrating the ... -
Od redaktorów tomu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)