Znaczenie logowizualności dla odbiorcy. Logowizualność w transmisjach wydarzeń sportowych
Streszczenie
Celem artykułu jest określenie funkcji, jakie pełni logowizualność w transmisjach wydarzeń sportowych oraz rozważenie jej znaczenia dla odbiorców tych przekazów. Zjawisko logowizualności należy rozumieć jako występowanie słowa pisanego w dyskursie telewizyjnym lub prościej – napisy i infografiki wzbogacające przekaz telewizyjny oraz w niektórych przypadkach również internetowy, mające na celu ułatwienie widzowi odbioru danego programu. Skupię się przede wszystkim na oddziaływaniu na odbiorców napisów i ikon (tzw. przekazów ikoniczno-werbalnych) wzbogacających obraz i dźwięk. Rozpocznę od omówienia sytuacji komunikacyjnych, w ramach których logowizualność jest wykorzystywana w telewizji na co dzień, co połączę z przedstawieniem dotychczasowego, niestety wciąż skromnego, stanu badań tego zjawiska. Następnie przejdę do głównego tematu i skoncentruję się na znaczeniu logowizualności dla odbiorców w transmisjach wydarzeń sportowych na przykładach wybranych dyscyplin (m.in. skoki narciarskie, piłka nożna czy żużel). Określę, jakie funkcje pełni ona w transmisjach wydarzeń sportowych (poszukam funkcji wspólnych dla wszystkich dyscyplin, jak i charakterystycznych dla wybranych sportów). Wykażę, że oglądanie zawodów sportowych w telewizji bez logowizualności byłoby bardzo utrudnione lub nawet niemożliwe i że jest ona pomocna w niwelowaniu nierówności społecznych osób głuchych i niedosłyszących. Odpowiem też na pytanie badawcze – dlaczego logowizualność jest niezbędnym elementem w transmisjach wydarzeń sportowych. The aim of the article is to define the functions of logovisuality in broadcasts of sports’ events. I consider its importance for the recipients of these messages. The phenomenon of logovisuality should be understood as the occurence of the written word in the television discourse or simply – fortify the television message (and in some cases the Internet) with subtitles and infographics. The main goal of logovisuality is to make perception of given program easier for a viewer. Primarly, I focus on influence that subtitles and infographics (the so-called iconic-verbal messages) have on recipients. I start with analysing the situations where logovisuality is used in every day television communication with its viewers. I connect it with a presentation of the current, unfortunately still insufficient, state of research of this phenomenon. Then I focus on the main topic – the importance of logovisuality in broadcasts of sports events base on the examples of selected disciplines (including ski jumping, football or speedway). I determine what functions it serves in broadcasts of sports events (I try to define common functions for all disciplines and those typical only for selected sports). I indicate that watching sports competitions on television without logovisuality would be very difficult or even impossible. Moreover, I demonstrate that it helps to reduce social inequalities of the deaf and dumb and the hearing-impaired people. I also answer the research question – why logovisuality is the necessary element of broadcasting sports events.
Collections