Potrzeby, preferencje i oczekiwania edukacyjne młodych dorosłych przygotowujących się do egzaminu maturalnego z języka angielskiego
Abstract
Edukacja językowa wśród osób dorosłych nabiera obecnie coraz większego znaczenia. Skutkiem tego zjawiska jest fakt, iż spora liczba kursów językowych skierowana jest właśnie do tej grupy wiekowej. Dorośli podejmują naukę języka obcego, ponieważ chcą podnieść swoje kwalifikacje zawodowe i w przyszłości znaleźć lepiej płatną pracę bądź- co dotyczy młodszych dorosłych, zdać dobrze maturę i dostać się na upragnione studia. W pierwszej części niniejszego opracowywania zostały zaprezentowane różnice pomiędzy nauczaniem języka obcego dorosłych i dzieci. Następnie, na podstawie teorii motywatorów odnoszącej się do podejmowania aktywności edukacyjnej przez dorosłych, ukazano rolę motywacji w procesie kształcenia. W kolejnym fragmencie pracy przedstawiono wyniki badania ankietowego, które zostało przeprowadzone wśród maturzystów z Polski i Rumunii i dotyczyło preferencji oraz potrzeb młodych dorosłych w kontekście kształcenia językowego. Pod koniec zaprezentowano wnioski dotyczące wcześniej opisanego badania, w odniesieniu do edukacyjnych oczekiwań uczniów zarówno wobec samego przedmiotu, nauczyciela, a także stosowanych przez niego metod dydaktycznych. Młodzi dorośli są wymagającą grupą uczniów, ponieważ z jednej strony realizują cele kształcenia, które stawiane są im przez szkołę bądź uczelnię, z drugiej natomiast, mają już własne oczekiwania odnośnie uczestnictwa w procesie edukacyjnym. Odczuwają oni wewnętrzną potrzebę rozwijania własnych zainteresowań i nabywania nowych umiejętności, co może pomóc im w przyszłości w znalezieniu wymarzonej pracy. Dlatego istotne jest, by nauczyciel indywidualnie traktując swoich podopiecznych, odpowiednio ich pokierował pokazując, że nauka może być zarówno koniecznością połączoną z wysiłkiem intelektualnym, jak i wartościowym doświadczeniem. Language education among adults is becoming increasingly important. The result of this phenomenon is the fact that a large number of language courses are aimed at this age group. Adults start learning a foreign language because they want to improve their professional qualifications and find a better paid job in the future, or - as regards younger adults, pass their high school final exams and get the desired studies. The first part of this study presents the differences between teaching a foreign language to adults and children. Then, on the basis of the theory of motivators relating to undertaking educational activity by adults, the role of motivation in the educational process is shown. The next part of the work presents the results of a survey conducted among high school graduates from Poland and Romania concerning the preferences and needs of young adults in the context of language education. At the end, the conclusions regarding the previously described study are presented, with regard to the educational expectations of students both towards the subject itself, the teachers, and the teaching methods used by them. Young adults are a demanding group of students, because on the one hand, they pursue the learning goals set for them by the school or university, and on the other hand, they already have their own expectations regarding participation in the educational process. They feel an internal need to develop their own interests and acquire new skills, which may help them find their dream job in the future. Therefore, it is important that the teacher, treating his pupils individually, guides them appropriately, showing that learning can be both a necessity combined with an intellectual effort and a valuable experience.
Collections