Estetyka sprawczości w grach wideo
Streszczenie
Dlaczego gramy w gry wideo? Bez wątpienia jednym z potencjalnych powodów jest towarzyszące nam wówczas satysfakcjonujące poczucie sprawczości. To właśnie temu, silnie związanemu z uczestnictwem w rozgrywce fenomenowi poświęcono niniejszą publikację. Jej zadaniem jest przybliżenie, za pośrednictwem groznawczej perspektywy, estetycznego wymiaru sprawstwa gracza, omówienie czynników wzmacniających i osłabiających jego odczuwanie, a także wskazanie oraz przeanalizowanie na wybranych przykładach, ujawniających się podczas rozgrywki, warstw sprawczości kształtujących nasze doświadczenie odbiorcze. Książka bardzo udanie łączy pracę teoretyczną wysokiej próby (bo co do świetnej orientacji autora we współczesnych studiach nad grami nie można mieć żadnych wątpliwości) ze studiami przypadku ilustrującymi przydatność wypracowanego modelu badań. To dobra książka naukowa, jak w wypadku większości publikacji dotyczących gier potencjalnie interesująca także dla ambitnych miłośników spoza kręgów akademickich. Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Filiciaka Praca to przejaw nowego, świeżego spojrzenia na naukową refleksję nad sprawczością w grach wideo, a właściwie nie tylko naukową, ponieważ ujęcie autora ma też pewne walory przydatne w procesie projektowania gier. Monografia jest świadectwem udanego koncepcyjnego mariażu sprawczości i estetyki w grach. Z recenzji prof. dr. hab. Jana Stasieńki The aim of this book is to indicate and characterize the relationship between the phenomenon of agency and the aesthetics of the video game medium. The author analyzes the properties of interactive texts that allow their users to feel the pleasure of influencing the virtual spaces or the course of events taking place within them. Therefore, the book has been divided into two parts: theoretical, which organizes the existing definitions and types of agency typical for video games, and analytical, that presents a layered model of agency. Author presents four levels that organize player experience: simulation, narration, rules, and meta-agency, which gathers numerous activities beyond gameplay. The following chapters explore issues such as: reception and transformation of the gameplay aesthetics, user experience and emotions, differentiation of player’s agency, interface functions, agency mechanics, and agential dissonance. The book also contains extensive analyzes of three high-budget mainstream games: The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo, 2017), Witcher 3: Wild Hunt (CD Projekt RED, 2015) with Blood and wine expansion (CD Projekt RED, 2016) and Grand Theft Auto V (RockStar Games, 2013).
Collections