Metafory akwatyczne jako środki perswazyjno-manipulacyjne w dyskursie prasowym (na przykładzie cyfrowych wersji polskich tygodników opinii)
Streszczenie
W prasowym dyskursie politycznym często stosuje się metafory, dzięki którym nadawca może narzucić odbiorcy określony punkt widzenia. Używając metafory, możesz tworzyć obraz wydarzeń, ludzi lub zjawisk zgodny z daną opcją światopoglądową. O popularności tych środków językowych świadczą liczne badania dotyczące metafor w języku polityki, wśród których wyróżnia się następujące pola semantyczne: wojna, gra, sport, choroba, teatr/film czy handel. Celem artykułu jest analiza metafor odnoszących się do różnych form i właściwości wody, tzw. metafor akwatycznych jako środków perswazyjnych i manipulacyjnych, zawartych w tekstach prasowych publikowanych w latach 2018–2020 w tygodnikach „Polityka” i „Sieci”. In press political discourse, metaphors are often used, thanks to which the sender can impose a specific point of view on the recipient. Using a metaphor, you can create a picture of events, people or phenomena consistent with a given world view option. The popularity of these linguistic means is evidenced by numerous studies on metaphors in the language of politics, among which the following semantic fields are distinguished: war, game, sport, disease, the way from-to, theater/ film or trade. The aim of the article is to analyze the metaphors relating to various forms and properties of water, the so-called aquatic metaphors as persuasive and manipulative means contained in press texts published in 2018–2020 in the weekly magazines “Polityka” and “Sieci”.
Collections