Browsing Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Tom 058 (2024), vol. 2 by Issue Date
Now showing items 1-20 of 35
-
Grubancypacja jako struktura słowotwórcza i pojęciowa w polskim dyskursie o otyłości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article concerns the analysis of new word-formation structures functioning in the contemporary discourse created by fat people who accept their bodies (its appearance and condition) and actively oppose the stigmatization ... -
Językowy obraz rodziny w wypowiedziach łódzkich studentów — w świetle badań ankietowych przeprowadzonych na grupie polskiej i ukraińskiej młodzieży
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of the article is to present the linguistic image of the family in the state‑ ments of Polish and Ukrainian students studying at the Faculty of Philology of the University of Lodz. The theoretical basis for the ... -
Augmentativa i ich funkcje w powieści Ten się śmieje, kto ma zęby Zyty Rudzkiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of the text is to characterize augmentatives appearing in the novel Ten się śmieje, kto ma zęby of Zyta Rudzka (Warsaw 2022), as well as an attempt to describe the functions performed by augmentatives in the cited ... -
Charakterystyka wartościowań wokół języka esperanto — perspektywa emiczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The paper presents an overview of sociolinguistic research along with an ethnolinguistic analysis of three types of data: corpora, press discourse and biographical interviews in order to show the values attributed to ... -
O produkcie bez słów. Pozajęzykowe sposoby wyrażania wartości w tzw. cichej recenzji w serwisie TikTok
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The subject matter of this article is a new form of the online expression on TikTok — the silent review. This is a type of consumer review in which senders present, evaluate and give opinions on products (mainly books and ... -
Zmiany w obrazie wybranych regionów i ich mieszkańców we współczesnym języku polskim na przykładzie Śląska i Ślązaka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of this study is to draw a picture of one of the most industrialised regions of Poland – Śląsk and its Ślązak inhabitants as shaped in the colloquial linguistic and axiological consciousness of contemporary young ... -
Język wartości we współczesnych reportażach radiowych o przyrodzie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)In an article on contemporary radio reports about nature, I analyzed the statements recorded by journalists of ecologists, hunters and clergy, i.e. representatives of three social groups with a specific vision of the ... -
Eufemizmy jako środki wartościujące — przegląd definicji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of this article is to review the definitions of euphemism functioning in linguistics from an axiological perspective. The criteria for identifying euphemisms formulated by A. Engelking (1984), A. Dąbrowska (2006), ... -
Wartości kibicowskie odzwierciedlone w propozycjach nazewniczych oficjalnego sklepu Łódzkiego Klubu Sportowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)In October 2023 ŁKS Łódź announced a contest on Facebook and Twitter to name the official store. The aim of the article is to answer the question of what fan values were referred to by the onymic creations posted in the ... -
Dom Spokojnej Starości „Baśniowe Zacisze” – o nazwach ośrodków dla seniorów w aspekcie aksjolingwistycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The subject of the research was the names of centres for seniors. Over 300 units were recorded and subjected to axiolinguistic analyses. The description focused on three aspects: 1) axiological, 2) structural, 3) functional. ... -
Perswazyjne środki językowe zastosowane w tematach internetowej korespondencji handlowej (na przykładzie marek odzieżowych Esotiq i Triumph)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The topics of commercial correspondence are an element of broadly understood branding. Their goal is to maintain contact with the customer or interest potential buyers in the offered products or services by bringing them ... -
Konotacje wartościujące w odapelatywnych nazwach górnośląskich lokali gastronomicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article addresses the methods of creating the names of Upper Silesian gastronomic stablishments exemplified by 241 names motivated by appellatives, assigned to categorie’s evaluative exponents. The article is aimed at: ... -
Szyldy miejskie w perspektywie aksjolingwistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)Drawing on the broad semiotic approach to urban space and the so-called linguistic landscape studies, the subject of the following analysis is commercial (shop) signs in the urban space of Rzeszów as minimal multimodal ... -
Funkcje przytoczeń i role osób mówiących w przekazie dziennikarskim (casus dwóch tekstów: przemocowego i o przemocy)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The text concerns the function of quotation in two texts related to violence: Katarzyna Włodkowska’s In Andrzej Skworz’s editorial. “I’m counting down until you get angry and come out” (“Duży Format”, 25.05.2023) and Marcin ... -
O (poza)słowotwórczym charakterze wartościowania. Próba analizy wartościujących negatywnie neologicznych derywatów prostych — na materiale Obserwatorium Językowego UW
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of the paper is to analyze derivatives which carry negative values and are recorded in Polish neologisms’ dictionary of the Language Observatory of the University of Warsaw. The author points out the difficulties ... -
Destrukcyjna siła języka oprawców i potęga mowy ojczystej ofiar — esej o różnych obliczach języka jako wartości w kontekście totalitaryzmu sowieckiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article presents several different ways of thinking about language as a value (or rather: perceiving the value of language) by participants in the same historical events: by the creators of the Soviet ideology, by the ... -
Język narzędziem dyskredytacji wizerunku dziennikarzy stacji TVN w programie telewizji publicznej Jak oni kłamią
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The main aim of the article is to characterize the deprecatory terms applied to TVN journalists on public television in a programme Jak oni kłamią (How They Lie). The subject of description consists of periphrastic expressions ... -
Wartościowanie w prasowych artykułach sponsorowanych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article discusses the topic of valuation in press sponsored texts (advertorials) in the years 2017–2023. The content analysis of the collected materials shows that until 2020, such publications used valuations referring ... -
Aksjologiczne pozycjonowanie KOBIETY i MĘŻCZYZNY w listach pasterskich Episkopatu Polski w XXI wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The pastoral letters of the Polish Episcopate are one form of communication between the Catholic Church and society. These are texts intended to be read during worship services. Thus, in this perspective, they determine ... -
Intensyfikatory przysłówkowe w chorwackim i polskim języku potocznym — wartościowanie, subiektywizacja i ekspresywność
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The complex category of intensity has its determinants at various linguistic levels: phonological, morphological, lexical and syntactic. The aim of this study is to identify and analyze adverbial intensifiers, the expressive ...