Muzeum na zajęciach i zajęcia w muzeum, czyli jak wykorzystać edukację muzealną na zajęciach języka polskiego jako obcego
Abstract
Celem artykułu jest wskazanie możliwych sposobów wykorzystania elementów współczesnej edukacji muzealnej w czasie zajęć języka polskiego jako obcego w klasie oraz poza nią (w tym przypadku w przestrzeni instytucji kultury) oraz zwrócenie uwagi na potrzeby osób uczących się i dobre praktyki w konstruowaniu scenariuszy zajęć językowych w muzeum. W tekście przedstawiono także przykłady wdrożenia programów językowych w polskich i zagranicznych muzeach, skupiając się na ich silnych i słabych punktach. Wybrane tematy zostały omówione z perspektywy edukatorów językowych i muzealnych. Zagadnienia i badania zawarte w niniejszym artykule zostały opracowane w ramach projektu doktoratu wdrożeniowego Nauczanie języka polskiego jako obcego w przestrzeni muzealnej realizowanego w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego. The aim of the article is to indicate possible ways of using elements of contemporary museum education during Polish as a foreign language classes in the classroom and outside it (in this case in the space of a cultural institution) as well as to draw attention to learners’ needs and good practices in constructing templates for language classes in a museum. The text also presents examples of the implementation of language programmes in Polish and foreign museums, focusing on their strengths and weaknesses. Selected topics are discussed from the perspective of language and museum educators.
Collections