Kreatywność językowa w mediach społecznościowych (na przykładzie stron facebookowych sieci kawiarni)
Abstract
Artykuł zawiera analizę kreatywnych środków językowo-stylistycznych stosowanych w internetowych tekstach reklamowych. Materiał badawczy stanowią posty publikowane na facebookowych fanpage’ach trzech sieci kawiarni: Costa Coffee Poland, Green Caffè Nero i So! Coffee w latach 2019–2020. W tekście omówione zostały następujące grupy środków: metafory (w tym: metafory synestezyjne, hiperbole i personifikacje), modyfikacje frazeologizmów i przysłów, nawiązania intertekstualne, przykłady wyzyskania wieloznaczności wyrazów (polisemii) i ich podobieństwa brzmieniowego (homonimii) oraz środki graficzne. The article contains an analysis of creative linguistic and stylistic means used in online advertising. The research material consists of posts published on the Facebook fan pages of three coffee shop chains: Costa Coffee Poland, Green Caffè Nero and So! Coffee, in the period 2019-2020. The following groups of means are discussed in the text: metaphors (including: synesthetic metaphors, hyperbolas and personifications), modifications of phraseologisms and proverbs, intertextual references, examples of using the ambiguity of words (polysemy) and their sonic similarity (homonymy), and graphic means.
Collections