Język a emocje w komunikacji internetowej (na przykładzie komentarzy w serwisie YouTube)
Streszczenie
Celem artykułu jest zaprezentowanie językowych i parajęzykowych sposobów ekspresji w przekazach internetowych na przykładzie komentarzy umieszczanych przez użytkowników serwisu YouTube pod piosenką Co mi, Panie, dasz w aranżacji Adama Sztaby powstałej w czasie izolacji spowodowanej pandemią koronawirusa. Internauci podkreślają wielość przeżyć towarzyszących im podczas odtwarzania tej piosenki, eksponując odczucia pozytywne: dumę, wzruszenie, podziw, szacunek, wdzięczność, zdziwienie. Na plan pierwszy wysuwają się wartości odczuciowe i estetyczne. Do wyrażenia wartościowania in plus w komentarzach wykorzystywane są zabiegi na poziomie leksykalnym, słowotwórczym, graficznym, a także tropy stylistyczne. Służą one przede wszystkim hiperbolizacji. The aim of this article is to present linguistic and paralinguistic ways of expression in Internet comments posted by YouTube users under the song Co mi, Panie, dasz, arranged by Adam Sztaba during the isolation caused by the coronavirus pandemic. Internet users emphasize the multitude of experiences that accompany them while playing the song, exposing positive feelings: pride, emotion, admiration, respect, gratitude, surprise. In order to express positive evaluation in the comments, lexical, word-formation and graphic measures as well as stylistic figures are used. They are used primarily for hyperbolization.
Collections