Second hand w przemianie. Transformacja ideowo– motywacyjnego kontekstu sklepów z używaną odzieżą
Streszczenie
The article presents the change in the meaning of second-hand shops in Polish conditions in the 21st century. Its aim is to show the transformation of clothes liners within three planes: the ideas accompanying these stores, the motivation of their customers and their identity, which expresses their new names, place in the public space and new phenomena promoting the second cycle of clothes. The analysis is based on the literature on the subject in the studied scope and the existing Polish and foreign empirical achievements. It allowed for the formulation of conclusions that clothes liners are a tool of the idea of sustainable consumption, which is slowly being discernible in the motivations of customers of these stores. The names, presence in the city space and methods of promotion also ennoble these stores, making them an important element of sustainable consumption. Artykuł jest ujęciem zmiany znaczenia sklepów second hand w polskich warunkach w XXI w. Jego celem jest ukazanie przemiany ciucholandów w obrębie trzech płaszczyzn: idei towarzyszących tym sklepom, motywacji ich klientów oraz tożsamości, co wyraża nowe ich nazewnictwo, miejsce w przestrzeni publicznej oraz nowe zjawiska promujące drugi obieg ubrań. Analiza oparta jest na literaturze przedmiotu w badanym zakresie oraz zastanym dorobku empirycznym polskim i zagranicznym. Pozwoliła ona na sformułowanie wniosków o tym, że ciucholandy stanowią narzędzie idei zrównoważonej konsumpcji, co powoli dostrzegalne jest w motywacjach klientów tych sklepów. Także nazewnictwo, obecność w przestrzeni miejskiej i sposoby promocji nobilitują te sklepy, czyniąc z nich istotny element zrównoważonej konsumpcji.
Collections