Rock Musical, Rock Opera i Concept Album: Rock jako gatunek zawieszony między filmem, muzyką a teatrem
Abstract
Muzyka rockowa od początku swojego istnienia wykraczała poza kategorię płyt winylowych. Sztuka ta była specyficznym przeżyciem pełnym idei, zaangażowania, będącego manifestem danych przekonań, czy światopoglądu. Jednym ze sposobów na to działanie było opowiadanie historii, za pomocą których jeszcze dosadniej ukazywano to, co artysta chciał przekazać. Tak właśnie powstawały albumy koncepcyjne. Wraz z rozwojem muzyki rockowej pojawiały się jej coraz bardziej wyrafinowane formy, zaczynające powoli prowadzić do przeniesienia jej ideałów na deski teatru oraz ekrany kinowe. Gatunki rock opery i rock musicalu ujawniały zarówno teatralność rocka, jak i pokazywały jego sposobność do opowiadania rozbudowanych narracji. Praca ta ma na celu ukazać krótką historię ewolucji muzyki rockowej do postaci musicalu i opery, wskazać na główne powody dużego sukcesu tych form oraz omówić ich najważniejsze cechy na podstawie charakterystycznych przykładów. Głównym założeniem nie jest jedynie opis chronologii i podanie kluczowych właściwości, lecz także wyjaśnienie zależności między sukcesem płyt, spektakli teatralnych, filmów i koncertów oraz fenomenu tego gatunku w kontekście wykorzystywania go jako podstawy różnych tekstów kulturowych. Since its beginning, rock music has been reaching far beyond the categories of LPs. This form of art was an extraordinary experience full of emotional engagement that manifested its beliefs and rebellious ideas. By telling more complex stories, artists gained the ability to convey their thoughts more fully – that is how concept albums was created. Throughout the years, rock evolved into more sophisticated forms, marking its place in theaters and cinemas – rock opera and rock musical showed the theatrical potential of the genre, as well as its capability of telling elaborate narratives. By this work, author wants to depict a short history of rock evolution leading to the moment of rock musical and rock opera creation by showing the main reasons of its grand success, and its most characteristic features. The leading assumption of this article is not to present merely chronology, but also to explain the relations between the LPs, theater plays, films, music concerts, and the phenomena of the rock genre in the context of its usage as a base of various cultural texts.
Collections
The following license files are associated with this item: