HR Business Partner w praktykach dużych przedsiębiorstw w Polsce
Streszczenie
Rozprawa doktorska została poświęcona problematyce realizacji koncepcji partnera biznesowego HR. Problem badawczy został sformułowany następująco: jak interpretowana jest idea HRBP w dużych organizacjach w Polsce oraz czy sposób realizowania koncepcji HRBP jest zbieżny z modelem D. Ulricha, jeśli tak - to w jakim zakresie? Na podstawie zgromadzonego materiału empirycznego, autorka opisała stanowisko HR Business Partner w Polsce, określiła trendy i kierunki rozwoju funkcji HRBP w kraju, wskazała możliwości poprawy efektywności HR Business Partnerów, opracowała listę kompetencji „efektywnego HRBP”; wskazała na przykładzie typowych zadań HRBP różnice w zakresie czynności „operacyjnego” i „strategicznego” HRBP oraz podała przykłady ścieżek karier zawodowych HR Business Partnerów, którzy osiągnęli ponadprzeciętny sukces na tym stanowisku. Wnioski i spostrzeżenia z badań, dały podstawy do dokonania oceny zaawansowania realizacji koncepcji HRBP w badanych organizacjach. Autorka opracowała „Macierz HRBP”, dzięki której możliwa była ocena stosowanych przez organizacje (1-20) modeli i wskazanie potencjalnych obszarów usprawnień.