Koszty obsługi długu publicznego w Polsce w kontekście kryzysu finansowego w Unii Europejskiej
Abstract
Dług publiczny, w tym deficyt budżetowy jest istotną zmienną makroekonomiczną,
której wielkość określa możliwości rozwojowe danego kraju. Na deficyt
budżetowy wpływa wiele różnorodnych czynników, są to głównie nadmierne wydatki
budżetowe lub zbyt niskie dochody budżetowe. W konsekwencji wybuchu
światowego kryzysu finansowego ostatnich lat, pogarszające się otoczenie makroekonomiczne
oraz wzrost obaw o kondycję Unii Gospodarczej i Walutowej
(UGiW), kraje Unii Europejskiej (UE) zanotowały spadek dochodów budżetowych
i wzrost poziomu wydatków. Często w okresie kryzysu rosnące potrzeby
pożyczkowe oraz dodatkowo wzrost rentowności obligacji przyczynia się do
zwiększenia kosztów obsługi długu sektora publicznego według zasady, że wzrost
ryzyka przekłada się na wzrost wydatków na obsługę zadłużenia. Dodatkowo
zdolność do regulowania zobowiązań danego państwa jest weryfikowana przez
rynki finansowe, w tym przez agencje ratingowe, których ocena wpływa na koszty
obsługi długu. Dlatego istotne jest odpowiednie zarządzanie zadłużeniem głównie
budżetu państwa poprzez finansowanie niedoborów budżetowych oraz minimalizowanie
kosztów obsługi długu przy danym poziomie ryzyka. Celem artykułu jest
analiza poziomu kosztów obsługi długu publicznego na tle rosnącego zadłużenia
sektora publicznego w krajach Unii Europejskiej.
Collections
The following license files are associated with this item: