Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa w oparciu o teorie instytucjonalne- koncepcja „instytucjonalizmu organizacyjnego przedsiębiorstw”
Abstract
W opracowaniu podjęto próbę wyjaśnienia, na gruncie teoretycznym, konsekwencji zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstw, w wyniku postępującej globalizacji i liberalizacji gospodarki światowej, dla ich rozwoju. W badaniach nad systemami organizacji i zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami posłużono się koncepcją „instytucjonalizmu organizacyjnego przedsiębiorstw”. Podstawowe założenie koncepcji stanowi odwzorowywanie uwarunkowań otoczenia w strukturach organizacyjno-formalnych podmiotów gospodarczych, będące wyrazem dążenia do optymalizacji działań w danym miejscu i czasie. W celu opisania istoty koncepcji, przywołano podstawowe założenia teorii nowej ekonomii instytucjonalnej, uznając tym samym znaczenie otoczenia instytucjonalnego za kluczowe dla wszelkich analiz ekonomiczno-społecznych, współczesnego świata. Omówiono także zjawiska benchmarkingu i izomorfizmu, z uwagi na szerokie wykorzystywanie ich jako metod efektywniejszego dostosowywania się do wymogów otoczenia. W ostatniej części artykułu odwołano się do koncepcji O. E. Williamsona, wyróżniającej cztery poziomy instytucji, jako istotne dla analizy pozycji przedsiębiorstw na rynku. Zwrócono uwagę, iż efektywność działań podmiotów zależna jest od stopnia zrozumienia otoczenia i wzrasta w miarę nabywania przez przedsiębiorstwa umiejętności oddziaływania na kolejne poziomy otoczenia instytucjonalnego.
Collections
The following license files are associated with this item: