Restrukturyzacja naprawcza w małej firmie - specyfika, ograniczenia, metody
Abstract
Rozprawa doktorska
Restrukturyzacja naprawcza w małej firmie – specyfika, ograniczenia, metody
Streszczenie
Słowa kluczowe: restrukturyzacja, małe przedsiębiorstwa, kryzys
Niestabilna rzeczywistość, z którą muszą zmierzyć się współczesne przedsiębiorstwa jest częstą przyczyną występowania kryzysów, których następstwem jest konieczność stosowania procesów restrukturyzacyjnych. Zjawisko to dotyczy wszystkich firm niezależnie od ich wielkości, czasu istnienia na rynku i doświadczenia. Restrukturyzacja stała się jednym z najistotniejszych procesów zachodzących w przedsiębiorstwach — właściwe przeprowadzona umożliwia odwrócenie niekorzystnych trendów i poprawę bieżącej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, stwarzając tym samym podstawę do jego rozwoju w przyszłości. W dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych umiejętność pokonywania kryzysów, pozwalająca na przetrwanie przedsiębiorstwa stanowi kompilację wielu czynników, z których najistotniejszym wydaje się być posiadana przez osoby zarządzające wiedza z zakresu zarządzania. Prowadzenie działalności gospodarczej w formie małego przedsiębiorstwa w żaden sposób nie zwalnia zarządzających do zaniedbań w tej sferze.
Wnioski z badań empirycznych w sposób znaczący wskazują, że restrukturyzacja naprawcza w małych firmach ma specyficzny przebieg, na który wpływ ma wielkość przedsiębiorstwa oraz osoba zarządzająca. Pierwszy czynnik stanowi główną przyczynę ograniczeń zasobowych w postaci niskiego kapitału oraz niewielkich struktur uniemożlwiających zatrudnienie wysoko wyspecjalizowanej kadry, pozwalającej na prowadzenie restrukturyzacji naprawczej z zastosowaniem profesjonalnych metod i technik. Drugi czynnik w postaci osoby zarządzającej, stanowi często główną przyczynę wystąpienia sytuacji kryzysowej w przedsiębiorstwie, której następstwem jest konieczność zastosowania działań naprawczych. Jednak zarządzający, pomimo długoletniego doświadczenia w zarządzaniu, mają problem w prowadzeniu tego procesu. Ograniczenia kompetencyjne, brak doświadczenia, małe zasoby finansowe, trudności w pozyskaniu specjalistów utrudniają samodzielne prowadzenie restrukturyzacji, dlatego najczęściej podejmowane są tylko wybrane, pojedyncze działania ograniczające koszty czy redukujące personel. Restructuring in a small company - character, constraints, methods
Summary
Key-words: restructuring, small enterprises, crisis
The unstable reality faced by modern companies is a frequent cause of the crisis, which is the consequence of the need for restructuring processes. This phenomenon affects all companies regardless of their size, time of existence and experience. Restructuring has become one of the most important processes taking place in the enterprise - proper execution allows reversing unfavorable trends and improving the current economic situation of the enterprise, thus creating the basis for its future development. In the dynamically changing market conditions, the ability to overcome crises to survive a business is a compilation of many factors, the most important of which is the management knowledge of managing . Doing business in the form of a small business does not in any way release managers to negligence in this sphere.
Conclusions from the empirical studies suggest that restructuring in small enterprises has a specific pattern influenced by the size of the enterprise and the manager. The first factor is the main cause of resource constraints in the form of low capital and small structures that prevent the employment of highly specialized staff, allowing for restructurisation with the use of professional methods and techniques. The second factor in the form of a manager is often the main cause of the company's crisis, which results in the need for corrective action. However, the manager, despite long management experience, has a problem in running this process. Competitive constraints, lack of experience, small financial resources, difficulties in gaining expertise make it difficult for them to carry out their own restructuring, therefore most often selected only individual cost-cutting measures or reducing staff.