Plea for a Modular Design of Business Ethics – Basics of The Ethical Substantiation of Economic Decisions
Streszczenie
We regard this article as a plea for the modular design of a practice-related discipline of business
ethics, in which we analyse under what conditions economic decisions and actions in firms – regardless
of their content – are to be understood as morally right. Following the clarification of certain
fundamentals of the ethical substantiation of economic decisions, we describe a system of modules
as the epistemological frame of reference that designs the formal analysis. We examine in detail
the contribution of the descriptive module (as a conception of representation), the theoretical module
(as a conception of explanation and prediction), the pragmatic module (as a conception of designing)
and the normative module (as a conception of value-judgment) to the ethical substantiation
of economic decisions and actions.
As a conclusion of the formal analysis, we show that the ideal of the virtuous merchant as a basis
of the ethics of conviction for the substantiation of economic decisions offers, at best, an imperfect
solution. Following this, we give reasons why a practice-related discipline of business ethics as ethics
of responsibility for the substantiation of economic decisions is particularly efficient. The main reason
for this lies in the fact that this discipline integrates relevant insights (statements) from the descriptive,
theoretical, pragmatic and normative modules into a self-contained system of statements. We ensure
the systematic complementation of business administration by the discipline of business ethics
by relating the statements of both systems to the same decisions concerning scarce goods that form
the subject of business administration, and close factual and methodical relations between
the two systems. Artykuł stanowi apel o modułowe ujmowanie etyki biznesu, dyscypliny uznawanej za naukę
stosowaną. W artykule analizujemy, w jakich warunkach decyzje i działania gospodarcze mające
miejsce w firmach – bez względu na ich istotę – powinny być postrzegane jako moralnie właściwe.
Wychodząc od doprecyzowania podstawowych pojęć związanych z etycznym uzasadnianiem decyzji
ekonomicznych opisujemy system modułów tworzących swoiste ramy epistemologiczne, w których
prowadzona jest następnie analiza formalna. Szczegółowo badamy, jaki wkład w etyczne uzasadnienia
decyzji i działań ekonomicznych wnoszony jest na gruncie modułów: opisowego (jako płaszczyzny
prezentacji idei), teoretycznego (jako płaszczyzny wyjaśniania i predykcji), pragmatycznego
(jako płaszczyzny projektowania konkretnych rozwiązań) oraz normatywnego (jako płaszczyzny
formułowania sądów wartościujących).
Bazując na analizie formalnej pokazujemy, że dla uzasadniania decyzji ekonomicznych ideał
cnotliwego kupca (ang. virtuous merchant) będący podstawą etyki przekonań stanowi w najlepszym
razie rozwiązanie niedoskonałe. Następnie przedstawiamy powody, dla których w zorientowanej
na praktykę dyscyplinie, jaką jest etyka biznesu, szczególnie skuteczne przy uzasadnianiu decyzji
ekonomicznych jest podejście oparte na etyce odpowiedzialności. Głównym tego powodem jest fakt,
iż dyscyplina ta integruje istotne twierdzenia (konstatacje) powstające na gruncie płaszczyzn opisowej,
teoretycznej, pragmatycznej i normatywnej, co prowadzi do stworzenia niezależnego systemu
twierdzeń. Jesteśmy przekonani, że nauki o zarządzaniu mogą być systematyczne uzupełnianie przez
etykę biznesu. Przekonanie to jest pochodną faktu, iż twierdzenia formułowane na gruncie obu tych
dyscyplin odnoszą się do tych samych decyzji dotyczących rzadkich zasobów, które stanowią
przedmiot badawczy zarządzania, a pomiędzy oboma systemami zachodzą związki o charakterze
zarówno treściowym, jak i metodologicznym.
Collections
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Etyka w polskiej szkole w opiniach nauczycieli praktyków (analiza danych jakościowych)
Rostocki, Włodzimierz Andrzej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article presents the results of empirical analysis of the transcription of twenty-two in-depth free interviews conducted with ethics teachers, teaching this subject in Polish schools at various levels of education. The ... -
Etyka zawodu inżyniera w świetle wybranych kodeksów
Wajszczyk, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The paper attempts to analyse the ethical duties of engineers contained in selected engineering codes of ethics and indicates a few problems arising in teaching professional engineering ethics in technical studies. The ... -
Teaching Ethics in an Unethical World
Rehman, Sharaf N. (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)We find ourselves in times where national leaders engage in fraudulent and deceptive behaviors for personal and political gains, and multinational corporations use unethical practices to maximize their profits. Where ...