Sektor pasażerskich przewozów lotniczych w Unii Europejskiej w świetle procesu liberalizacji
Streszczenie
Praca doktorska jest koherentnym opracowaniem na temat sektora pasażerskich przewozów lotniczych w Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Zakresem przedmiotowym objęto zmiany strukturalne na rynku pasażerskiego transportu lotniczego UE, w wyniku liberalizacji sektora. Zakres czasowy to lata 1992-2015 (widoczne i mierzalne efekty liberalizacji). W rozdziałach III i V uwzględniono także I kwartał 2016 r.
Rozprawa jest próbą ujęcia sektora lotniczego w UE i w szczególności w Polsce,
w kategoriach rynku kontestowanego (teoria rynków spornych), z analizą czasową i refleksją na temat aktualnej sytuacji rynkowej. Omówiono zmiany strukturalne po stronie podaży i popytu, stosowane strategie rynkowe, czynniki egzogeniczne wpływające na funkcjonowanie tego rynku, konkurencję międzygałęziową z innymi środkami transportu. W rozważaniach zwrócono istotną uwagę na wpływ na rynek lotniczy UE wydarzeń i czynników zewnętrznych, takich jak: koniunktura gospodarcza, ceny ropy naftowej, klęski żywiołowe, epidemie, ryzyko polityczne, wojny i ataki terrorystyczne. Wskazano tendencje i omówiono prognozy dotyczące przyszłości rynku. Praca zawiera również wnioski i rekomendacje dla praktyki gospodarczej.