Aspects of Cultural Relativity in EFL Handbooks
Abstract
Głównym celem autora jest analiza elementów kulturowych zawartych w podręcznikach
do nauki języka angielskiego, autorów polskich i zagranicznych publikowanych na przestrzeni
ostatnich pięćdziesięciu lat. Analiza obejmuje zarówno elementy kulturowe umieszczone
w podręcznikach świadomie, jako materiały informacyjne, widoczne nawet przy pobieżnym
przeglądzie książek, jak i te trudno dostrzegalne związane bezpośrednio z językiem i sposobem
postrzegania rzeczywistości przez jego mówców.
Autor akcentuje także nierozerwalność kultury i języka oraz niezwykle ważną rolę
elementów kulturowych w procesie glottodydaktycznym.
Praca składa się z trzech części poprzedzonych wstępem. We wstępie sprecyzowane są cele
pracy oraz tezy, które autor starał się udowodnić poprzez analizę podręczników.
Część 1 jest częścią głównie teoretyczną przedstawiającą chronologicznie ewolucję poglądów
na temat jedności języka i kultury od początku XX wieku do chwili obecnej. Najbardziej
obszerna część 2 zawiera zilustrowaną cytatami analizę podręczników pod względem zawartości
kulturowej. W części 3 zawarto końcowe wnioski i stwierdzenia związane z rolą kultury
w procesie glottodydaktycznym.
Collections