Search
Now showing items 1-10 of 12
Autokreacja w statusach komunikatorów sieciowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
Self-creation in the net messengers status descriptions is manifested more or less consciously
through language means supported by pre-arranged graphic and iconic signs symbolizing user’s
temporary moods, for example: © ...
Uczniowski świat emocji a wybrane lektury szkoły podstawowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
Dieser Artikel zeigt die Verbindung des Personalismus mit der Welt von Kinderemotionen.
Die Autorin des Referats ist überzeugt vom Bestehen die Relation: “die wertbeständige
Schullektüre - die Schülerwelt von literarische ...
Słownictwo i styl prasowych tekstów o modzie (na przyktadzie „Elle” i „Twojego Stylu”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
The aim of the author was to show main tendemes in the vocabulary and style of press text
about fashion. Having taken the material from “Elle” and “Twój Styl” the author noticed that the
vocabulary and style of the ...
Stylistyczna rola interpunkcji w poezji (na podstawie utworów Janusza Słowikowskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
The article concerns the issue of the stylistic function of punctuation in poetry. Conclusions
were based on the analysis of a set works by Janusz Słowikowski (a poet from Łódź, Poland)
gathered in a volume entitled ...
Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych w językoznawstwie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
Artificial Neural Networks (ANN) are software systems inspired by biological models of the
brain. They are capable of learning patterns and relations from input data. The ability to generalise
knowledge enabling them to ...
Innowacja graficzna jako składnik wizualizacji semantyki w nagłówkach „Gazety Wyborczej”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
The issue of the article are graphic innovation in the headlines in “Gazeta Wyborcza”. The
author pays attention on the increase of a meaning of the graphic information as an important
action having an influence on the ...
Il geroglifico - la forma piu' rivelativa e intuitiva di scrittura
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
Artykuł ten poświęcony jest hieroglifom - ważnym znakom języka ideograficznego.
W dobie Odrodzenia były one bardzo popularne, gdyż uważano, że jako jedyne są w stanie,
w sposób bezpośredni i wszechstronny, wyjawiać arkana ...
Anglicismy užívané k vyjádření emocí v komunikaci na chatu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
The text deals with loanwords of English origin used within the chat communication to
express emotions. The author mentions lots of examples of words and sentences belonging to
many spheres and levels of the language ...
Językowe kreacje litewskich magnatów w Potopie Henryka Sienkiewicza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
The article discusses the fragment of the reality evoked in Potop, and its main issue concerns
the images of Lithuanian magnates in the 17th century. In the article aristocratic mentality has been
analyzed and reconstructed ...
Wyrażanie i opisywanie emocji w tekstach dawnej niemieckojęzycznej prasy lokalnej na przykładzie „Lodzer Zeitung” 1863-1915
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007)
Die Emotionen sollten nach allen journalistischen Regeln der Presse Vorbehalten bleiben,
dennoch finden sie nicht nur in die Sprache der veröffentlichten Texte Einzug, sondern auch heute
bestimmen sie die Themenwahl und ...