Przestrzenne modele wielopoziomowe w analizach społeczno-ekonomicznych
Abstract
Głównym celem pracy jest określenie możliwości w zakresie identyfikacji efektów przestrzennych przez hierarchiczny model autoregresji przestrzennej (w porównaniu z modelami SAR i MLM) oraz rozszerzenie możliwości aplikacyjnych hierarchicznego modelu autoregresji przestrzennej o nowe kierunki analiz zjawisk społeczno-ekonomicznych. Poruszane w rozprawie zagadnienia dotyczą określenia możliwości aplikacyjnych przestrzennych modeli wielopoziomowych dla wybranych zjawisk społecznych i ekonomicznych, analizowanych w przestrzeni geograficznej. W porównaniu z dotychczasowymi badaniami, rozszerzono obszar poszukiwania zastosowań dla przestrzennych modeli wielopoziomowych. W szczególności skoncentrowano się na takich zjawiskach, dla których oczekuje się istnienia nie tylko efektów przestrzennych (w postaci zależności i heterogeniczności), ale również wpływu interakcji społecznych. Te ostatnie mogą być z powodzeniem analizowane za pomocą przestrzennych modeli wielopoziomowych nawet wtedy, gdy towarzyszą im efekty przestrzenne, zaś struktura danych jest hierarchiczna (wielopoziomowa).